In de Buurt: lokale journalistiek ontzorgen

Met In de Buurt is Nederland een lokaal nieuwsplatform rijker. De ‘start-up’ van De Persgroep begint in Delft maar wil snel uitbreiden. Opvallend: slimme techniek moet automatisch nieuws genereren en daarmee werk uit handen van redacteuren nemen.

Maandag werd In de Buurt Delft gelanceerd, en dit kwartaal moet er in nog minimaal één gemeente een ‘In de Buurt’ komen. Het platform is een “speedbootje binnen De Persgroep”, vertelt projectmanager (en tevens oud-hoofdredacteur van techsite Tweakers) Wilbert de Vries. Met andere woorden: een interne start-up zoals bijvoorbeeld NRC Q dat ook is, waar relatief snel geschakeld kan worden.

Andere werkinvulling

“Mijn droom is dat lokale journalisten een heel andere werkinvulling krijgen”, zegt De Vries, volgens zijn functieomschrijving ‘de Dromer’. “Lokale journalisten zijn vaak met een of twee man verantwoordelijk voor een heel dorp of hele stad. Zij kunnen de grote hoeveelheid nieuwsbronnen – van vergunningenportals tot 112-nieuws en nieuwsbrieven – niet behappen, waardoor veel interessants blijft liggen. Ze kunnen door tijdgebrek alleen verslag doen van de grootste brand en de belangrijkste sportwedstrijd.”

In de Buurt moet daar verandering in brengen, door toepassingen te ontwikkelen die allerlei informatiebronnen scrapen op nieuwswaardige feiten. Deze informatie moet automatisch naar redacteuren worden doorgesluisd. Allemaal in het kader van het ‘ontzorgen’ van de lokale journalist, zegt De Vries. “De vraag waar wij ons mee bezig houden is: hoe kunnen we nieuws op een presenteerblaadje naar redacteuren brengen?”

Dankzij automatisering komt er meer tijd voor journalistiek handwerk

Dit computermatige werken is geen doel op zich, maar bedoeld om tijd vrij te spelen voor journalistiek handwerk. De Vries: “Dankzij automatisering kunnen we ons als lokale journalisten meer gaan bezighouden met wat lezers waarderen, namelijk originele verhalen, duiding en achtergronden. Die tijdwinst willen we bij ‘Delft’ vanaf het begin benutten: de stad in en kijken wat er speelt.”

Voetbaluitslagen

Het automatiseren van nieuwsgaring is volgens De Vries nog maar stap 1. Ook het computergestuurd cureren (stap 2) en publiceren (stap 3) van content zal worden onderzocht. Hij noemt lokale voetbaluitslagen. “Het is een rotklus om die als redacteur van een lokale nieuwssite stuk voor stuk te verwerken tot een of meerdere artikelen. Wij onderzoeken hoe we zulke informatie automatisch online kunnen zetten, en daarnaast nieuwswaardige patronen herkennen. Bijvoorbeeld als een ploeg al 28 keer achter elkaar verloren heeft en dan opeens wint – daar zit een mooi verhaal in.”

indebuurt

Ook filemeldingen kunnen op een dergelijke manier verwerkt worden, of woninginbraken. “Je kunt denken aan een alert als de politie een persbericht met het woord ‘inbraak’ plaatst. Of aan een maandelijks rapport met alle woninginbraken van de voorbije maand en de patronen daarin, bijvoorbeeld het aantal gevallen per postcodegebied.”

In hoeverre die zaken nu al mogelijk zijn? De Vries: “Er zijn drie fases: het dromen, het bouwen en het integreren op de site. Momenteel zijn we deels bij het bouwen. Externe programmeurs ontwikkelen momenteel de toepassingen rond de filemeldingen en de woninginbraken.” Of die toepassingen in de praktijk werken, en hoe dan precies, is volgens De Vries een kwestie van experimenteren. “Er zijn wel tien manieren om bijvoorbeeld sportuitslagen door te plaatsen. Wat het beste werkt moeten we nog ontdekken.”

Waarde voor De Persgroep

Er waren verschillende redenen om het project in Delft af te trappen. “Met honderdduizend inwoners is de gemeente zakelijk interessant en groot genoeg om meteen veel te kunnen schrijven. Daarnaast komt een van onze teamleden uit Delft, dus zij weet goed wat er speelt”, aldus De Vries.

Met In de Buurt zet De Persgroep in op lokale journalistiek. Dit terwijl de uitgever sinds de overname van Wegener Media al tweehonderd huis-aan-huistitels in het portfolio heeft. “Maar die zijn er vooral op papier”, zegt De Vries. “Met In de Buurt krijgt De Persgroep een betere dekking op lokaal niveau, overigens in samenwerking met de printtitels zoals we in Delft met de Delftse Post doen. Het is ook een inhoudelijke keuze, die het belang van lokale journalistiek onderstreept.”

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

3 comments

Geef een reactie

*