Is de chatbot van de NOS een verrijking?

De NOS heeft sinds kort een chatbot voor Facebook Messenger: NOS update. Menno van den Bos probeerde hem uit.

IMG_8835“Welkom! Ik ben de NOS Chatbot!” Jij ook welkom, NOS Chatbot, want je bent de eerste volwaardige nieuws-chatbot op Facebook Messenger in Nederland.  (De Eva Jinek-chatbot van KRO-NCRV was officieel eerder, al is die wat anders van opzet.) De omroep hoopt met NOS update mensen te bereiken die geen nieuwsapp of -site gebruiken. Het grote voordeel van Messenger is dat die app al op veel smartphones staat.

Eerder stuurde de NOS nieuwsupdates via WhatsApp, maar daar stopte ze mee. Messenger biedt veel meer mogelijkheden dan WhatsApp. Facebook stelt namelijk kant-en-klare techniek beschikbaar om automatisch berichtjes én antwoorden te sturen. Eerst werd dat vooral als klantenservice gebruikt, maar nu ontdekken ook media de mogelijkheden.

Is NOS update een geslaagd experiment? Ik neem de proef op de som en begin met mijn nieuwe facebookvriend te praten. Direct verschijnt een overzichtje (zie schermafbeelding) met drie nieuwsfeiten en een weerbericht. Dit dagelijkse overzicht is de basis van de chatbot. De emoji’s maken het gezellig, al kunnen ze ook misplaatst voelen als het om ernstig nieuws gaat. Daarnaast moest ik even goed kijken om te begrijpen wat “❄ met ☉ en ☁ dus ? op!” betekent.

Onder het nieuwsoverzicht kan ik doorklikken: over welk onderwerp wil ik meer weten? Ik ga voor het nieuws over de opmars van ? Netflix. Er verschijnt een blokje met een link naar het bijbehorende artikel op NOS.nl, waar ik verder kan lezen (zie onder).

IMG_8839

IMG_8836Al bij stap twee word ik doorgestuurd naar een webpagina van de NOS. Het artikel is in Messenger zelf te lezen, dus ik hoef niet naar mijn browser-app. Maar voor een chatbot is het wel wat snel gedaan met het chatten.

Ik blijk de NOS-bot ook te kunnen vragen naar het laatste nieuws over een onderwerp naar keuze. Ik begin met een eenvoudige opdracht: Mark Rutte. “Excuses, ik versta je niet”, is het antwoord. Na een paar pogingen ontdek ik dat de bot maar op twee formuleringen reageert: “Wat is het laatste nieuws over Mark Rutte” en “Meer over Mark Rutte”.  Dat is wel wat veel getyp voor de gemiddelde haastige nieuwsconsument.

Veel nieuwsbots pakken het anders aan dan de NOS. Neem Purple, een mooi voorbeeld uit de VS. Purple levert het nieuws af in de vorm van chatberichtjes, waarbij je telkens door kunt klikken. Het nieuws belandt rechtstreeks in je Messenger-interface in plaats van via een link. Daarnaast kun je de Purple-redacteuren persoonlijk vragen stellen. Dit geeft een persoonlijk gevoel, dat NOS update ontbeert.

De NOS-chatbot heeft geen weekenddienst

Op zaterdag wacht ik tevergeefs op een vers nieuwsoverzicht: de chatbot heeft geen weekenddienst. En dat terwijl er dat weekend nogal veel ophef is over Trumps eerste dagen als president. Wel kan ik zelf een nieuwsoverzicht over Trump opvragen.

Conclusie

Dat de NOS zich aan een chatbot waagt, is prijzenswaardig. Als doordeweeks nieuwsoverzicht is het een interessant light-alternatief voor de app – met als grote plus dat je zelf naar een onderwerp kunt vragen. Omdat de chatbot zich beperkt tot het sturen van linkjes blijft hij helaas wat mechanisch. Welk nieuwsmedium sluit aan met een echt interactieve, speelse chatbot?

https://www.youtube.com/watch?v=n-Qq35wJWZM

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*