Jeroen Doorenbos (Belsimpel): 'Toen we begonnen, was het een cowboymarkt'
Nieuws |“Ik kom uit een medisch gezin. Met alle artsen uit mijn familie zouden we bijna een ziekenhuis kunnen vullen. Het was dan ook logisch dat ik geneeskunde ging studeren in Groningen. Toen ik tegelijkertijd Belsimpel opzette, vond niemand dat erg of gek. Mijn ouders hebben me altijd vrij gelaten om mijn eigen keuzes te maken. Ze zien dat ik plezier heb in het ondernemen en vinden dat mooi.
In de periode dat Belsimpel begon te groeien, liep ik vier dagen per week coschappen
“Mijn studie heb ik afgemaakt. Dat wilde ik graag, ook toen Belsimpel begon te groeien. Het was een van de drukste periodes uit mijn leven. Ik liep vier dagen per week coschappen en deed ook nog een avonddienst. De vijfde dag zat op kantoor. In het openbaar vervoer van en naar het ziekenhuis beantwoordde ik mails, en in het weekend was ik ook vaak aan het werk. Maar het is gelukt: in 2010 studeerde ik af. Ik ben een doorzetter, als ik ergens aan begin dan ga ik er helemaal voor.
“Het idee voor Belsimpel ontstond aan de keukentafel van ons studentenhuis in Groningen. Samen met mijn collega Jeroen Elkhuizen was ik een beetje aan het brainstormen over business-ideeën. We hadden tijd over en het leek ons leuk om iets op te zetten, maar wat? Het was 2006, iedereen had een gsm en een laptop, mobiel internet was in opkomst. We concludeerden dat steeds meer mensen in de toekomst overal zouden moeten internetten en besloten mobiel internet voor de laptop te gaan verkopen.
Cowboymarkt
“Toen we ons eenmaal in de internetwereld bewogen, zagen we steeds beter wat er nog ontbrak. Vooral op het gebied van mobiele telefonie. In een paar jaar tijd was er een oerwoud aan telecomproviders, fabrikanten en verkooppartijen ontstaan. Het was een soort cowboymarkt: aangezien bijna iedereen in Nederland een mobiele telefoon nodig had, konden die bedrijven heel makkelijk en snel business draaien, maar het overzicht ontbrak. Daarom hebben we Belsimpel opgericht.
“Er zijn ongeveer tien miljoen combinaties te maken van alle telefoons, abonnementen en bundels waar consumenten uit kunnen kiezen. Wij proberen daar duidelijkheid in te scheppen door te kijken wat het beste bij de klant past. Waar je vroeger een telefoon moest kiezen en daarna een abonnement erbij, kun je bij ons zeggen: ik wil twintig euro per maand uitgeven, 200 belminuten en een Samsung. Daar rollen dan een aantal opties uit. En we zijn niet alleen een vergelijkingssite, we verkopen de producten ook: je kunt alles meteen bestellen.
We moesten opboksen tegen partijen met tientallen miljoenen omzet per jaar
“We begonnen in 2006 door allebei duizend euro van onze spaarrekening te halen om de website te bouwen. Daarna gingen we de strijd aan met onze concurrenten. We moesten opboksen tegen partijen met tientallen miljoenen omzet per jaar. In het begin kochten we telefoons bij hun in en verkochten die met nul euro marge door, zodat we dezelfde prijs konden hanteren. Daar verdienden we dus niks aan, maar we deden het om bekendheid te krijgen en tractie te genereren naar onze site. Daarna was het een kwestie van verbeteren, verbeteren, verbeteren.
Oren en ogen openhouden
“Het belangrijkste is dat het proces van zoeken en bestellen voor de klant zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt. Dat kan alleen als je je oren en ogen goed open houdt. Al vrij snel besloten we de klantenservice zeven dagen per week open te laten gaan in plaats van vijf. En we verzonnen we een methode om contracten digitaal te ondertekenen, zodat klanten die niet meer hoefden te printen, ondertekenen, inscannen en mailen. Nu is dit soort service normaal, maar toen was het revolutionair.
“Inmiddels hebben we ongeveer anderhalf miljoen klanten en 350 medewerkers. Vorig jaar hadden we een omzet van 162 miljoen euro, we hopen dit jaar door de grens van 200 miljoen te gaan. Maar daar zijn we niet van de een op de andere dag gekomen. Het lijkt misschien makkelijk wat we doen, maar die productvergelijkingen zijn enorm complex. Er zit wel tien jaar programmeerwerk in om de achterkant van de website zo geavanceerd te krijgen. En nog steeds zijn we continu bezig met verbetering.
Elfduizend e-mails doornemen
“Ik vind het een uitdaging om de dingen elke dag weer beter, sneller en fijner te maken voor klanten. Dat is volgens mij het leukste aan ondernemen: je bent constant bezig nieuwe dingen te leren en het maximale uit jezelf te halen. Die drive zit ook een beetje in de cultuur van Belsimpel. Aan sollicitanten leg ik altijd uit hoe we in ons bedrijf te werk gaan en wat we van iemand vragen. Dan schets ik een situatie: stel, we gaan de klantenservice verbeteren en om dat proces te analyseren gaan we met zijn allen eerst elfduizend e-mails doornemen. Als iemand daarvan schrikt, weet je eigenlijk al genoeg.”
Meer ondernemers
Taco Carlier (Vanmoof): ‘Wacht niet op dat gouden idee, begin gewoon’
Jitse Groen (Thuisbezorgd.nl): ‘Dat iets niet kan, daar hoef je bij mij niet mee aan te komen’
Daan Weddepohl (Peerby): ‘Om winstgevend te worden moeten we nog meer groeien’