Jongeren bieden Mindshakes brandstof voor verhalen

Nieuws | Innovatie

Elke maand gaat Ward Wijndelts, hoofdredacteur van Mindshakes, in gesprek met jongeren. Gewoon, om zijn doelgroep beter te leren begrijpen. Meestal een-op-een. “Als ik een halve middag met iemand zit te praten krijg ik niet alleen een goede indruk van wat hem boeit, maar ook van zijn sociale mediagebruik. Waar ik dan benieuwd naar ben, is waarom iemand iets deelt op social media. Doet-ie dat voor zijn eigen imago, of om mensen ergens op te wijzen?”

Ik probeer los te breken uit de scene van gymnasiastjes

De gesprekken die hij voert helpen Wijndelts ook om een breder publiek te bereiken. “Ik probeer los te breken uit de scene van gymnasiastjes. Als jongere is er een bepaalde periode in je leven waarin je erg met jezelf bezig bent. Een diepe interesse in wat er in de wereld gebeurt ontstaat pas daarna. Slimme mensen ontwikkelen die interesse misschien wat eerder, maar nieuwsgierigheid is niet verbonden aan een opleidingsniveau. Mindshakes is er voor iedereen die nieuwsgierig is.”

Intensievere band opbouwen

Wijndelts en zijn redactie hebben meer te doen dan praten met hun publiek. Gesprekken met jongeren mogen dan een ideale manier zijn om hen te leren kennen, al dat praten kost ook veel tijd. Vandaar dat Mindshakes ‘Het moet van twee kanten komen’ bedacht: een digitale manier om de doelgroep te leren kennen. Een plug-in moet het lezers gemakkelijk maken te reageren op Mindshakes-artikelen. “Lang niet iedereen zal daar op reageren, maar laat 10% van de lezers dat doen, dan kunnen we hen wat meer vragen stellen. Met die kleine groep, een soort panel, willen we een wat intensievere band opbouwen.”

Voor de tool heeft het Stimuleringsfonds 68.100 euro toegezegd, waar Mindshakes hetzelfde bedrag tegenover plaatst. De komende maanden moeten er keuzes gemaakt worden aan zowel de voor- als aan de achterkant van de tool. “Het project heeft een redactionele component, een user interface-component en een promotionele component. Aan de achterkant moeten we bepalen hoe we de lezers vragen willen laten invullen, hoe de reactiemogelijkheid embedded wordt in de artikelpagina, hoe de redacteuren toegang krijgen. Aan de voorkant moet het zo laagdrempelig mogelijk worden. Mensen hebben heel verfijnde voorkeuren bij een reactiemogelijkheid. Het is dus  belangrijk dat zo’n knop uitnodigend werkt.”

Brandstof voor goede verhalen

De input van lezers moet Mindshakes helpen een ‘nog relevantere journalistiek’ te bereiken. “De reacties van de lezers kunnen brandstof geven voor goede verhalen. De rol van de redactie gaat veranderen: een verhaal wordt pas gemaakt nadat het idee aan onze lezers is voorgelegd.” Daarmee bedoelt hij niet dat het een ‘u vraagt, wij draaien’ wordt. In tegendeel, zegt hij. De redactie heeft het laatste woord. “Het werkt niet om dingen te maken puur omdat we denken dat ze jongeren boeien. Dan wordt de content heel plichtmatig. Een freelancer gaat dan iets voor ons maken ‘omdat de opdrachtgever het wil’. Ik ben er van overtuigd dat een goede verhalenverteller nog een mooi verhaal kan vertellen over gras, als hij er maar passie bij voelt. Anders wordt het niks.”

Het contact met lezers, via de te ontwikkelen tool, dient vooral om hun expertise te kunnen gebruiken. Stel, Mindshakes denkt aan een artikel over jonge vrouwen en voorbehoedsmiddelen. “Via de tool kunnen we dan segmenteren onder ons publiek, en specifiek de vrouwen tussen 18 en 25 vragen stellen. Op die manier kunnen we steeds delen van ons publiek betrekken bij onze producties.” Een beetje zoals De Correspondent doet? “Nee, een beetje zoals Brainsley deed,” zegt Wijndelts met een lach. “Het idee voor journalistiek op basis van lezers-expertise ontstond bij Brainsley.” Brainsley was een start-up binnen NRC, opgericht door Wijndelts en Ernst-Jan Pfauth. Toen NRC-aandeelhouder Egeria het project staakte vertrok Pfauth om de Correspondent op te richten. Wijndelts bleef en ontwikkelde Mindshakes.

Standpunt innemen

Mindshakes valt te beschouwen als een mix tussen de Volkskrant en Vice. Het is een platform voor jongeren, maar kwaliteit staat voorop. “Het is fijn om te weten wat jongeren willen, maar we hebben er zelf ook duidelijke ideeën over. Ik vertaal nu een stuk van het Amerikaanse project Matter, over een zoektocht naar 243 opvarenden van een boot die vorig jaar verdween. Daarbij doen we een oproep om Unicef te steunen. Dat we een standpunt in durven te nemen, daar ben ik trots op.”

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.