Een betrokken publiek: waarom de liefde van twee kanten moet komen

Nieuws | Nieuws

Online nieuwsmedia verzamelen allerlei soorten data om de betrokkenheid van het publiek te meten. Zo kijken redacties bijvoorbeeld hoe vaak een artikel via sociale media wordt gedeeld, of hoeveel tijd een gemiddelde lezer op een specifieke nieuwspagina doorbrengt. Volgens Mijke Slot voldoen dit soort cijfers echter niet om een compleet beeld van de betrokkenheid van het publiek te geven. Zo bewijst een Facebook-like bijvoorbeeld niet direct dat een lezer zich emotioneel betrokken voelt bij een specifiek nieuwsmedium.

Belang van wederkerigheid

Ook in de marketingwereld wordt er diep nagedacht over engagement, een ander woord voor betrokkenheid. En daar kan de journalistiek van meeprofiteren. Naar aanleiding van een aantal marketingonderzoeken concludeert Slot bijvoorbeeld dat wederkerigheid van groot belang is om meer betrokkenheid te genereren. Er kan alleen sprake zijn van echte betrokkenheid als beide partijen — zowel het publiek als de journalist — zich met elkaar verbonden voelen. Die eerder genoemde Facebook-like is geen teken van echt engagement, omdat het eenrichtingsverkeer is.

Verhalen moeten innemend én ‘journalistiek’ zijn

Toch kunnen journalisten de kunstjes en kennis van online marketeers niet een-op-een overnemen. Een journalistiek product verschilt namelijk aanzienlijk van veel andere online producten. In de nieuwste aflevering van Klikt het!? gebruikt Slot onder andere de Europese verkiezingen om dit punt te illustreren. Volgens de gemiddelde journalist zijn de verkiezingen relevant, maar veel lezers vinden ze saai.
Journalisten staan daarmee voor een uitdaging. Ze moeten verhalen die voor lezers misschien als een ‘ver-van-mijn-bed show’ voelen op een manier brengen die leuk en aansprekend is. En om het nog wat ingewikkelder te maken, moeten al die verhalen ook nog eens aan alle journalistieke eisen voldoen. De lezer verwacht naast aansprekendheid namelijk ook relevantie en kwaliteit. Gelukkig zijn er volgens Slot allerlei manieren om dat te doen én kunnen we bij verschillende internationale media terecht voor goede voorbeelden.

Podcast

Slot voert haar onderzoek uit met steun van het Stimuleringsfonds. Om hier zoveel mogelijk mensen bij te betrekken, neemt ze iedere maand de podcast ‘Klikt het?’ op. Ze nodigt luisteraars ook uit om hun eigen expertise op het gebied van de relatie tussen journalistiek en publiek te delen.
Luister hier de nieuwste aflevering van ‘Klikt het?’

Foto: Prateek Katyal

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.