Leuke ideeën zijn verleden tijd, originele oplossingen de nieuwe realiteit

Vijf dagen leren innoveren. Vijf dagen van customer journeys, prototypes en testen. Vijf dagen bruggen bouwen, boogschieten en barbecueën. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Dat is de Challenge Summerschool. Wat hebben de deelnemers geleerd?

‘Ik heb een goed idee, dat moet ik alleen uitvoeren’

Veel studenten kwamen zo binnen. Zo gingen ze niet naar buiten. Heilig geloven in je eigen idee is niet genoeg om een innovatie te vinden en in te zetten. In vijf dagen leerden de deelnemers hoe je je innovatie moet definiëren, er een test voor moet ontwikkelen en daar de juiste lessen uit moet trekken.

Het gaat dus ook niet om het klaarstomen voor een subsidie om een briljant bedrijf uit te rollen. De tools die werden aangereikt, vormen de basis voor het verdere onderzoek. In dat onderzoek gaan The Challenge-winnaars hun problemen en oplossingen verder valideren en onderbouwen. Dat is het einddoel voor de Summerschool.

Het zou goed zijn als…’

Bovenstaande zin moet ook uit het vocabulaire van de deelnemers verdwijnen. Het zou goed zijn als mensen zouden stoppen met roken of hun salaris maandelijks aan een goed doel zouden schenken. Maar dit soort wensdenken maakt geen goede innovatie.

Een goed idee begint bij een probleem. Een prangend probleem. Voor dat probleem moet een oplossing worden bedacht, die zo raak is, dat mensen niet meer zonder kunnen. Een oplossing die meer oplevert dan het probleem kost. Dat vormt de kern. Daar werk je naartoe

‘Ik hoef er niet rijk van te worden’

 Geld verdienen is vies. Journalistiek bedrijf je niet om rijk te worden. Zo laat de eerste reactie op het woord ‘verdienmodellen’ zich samenvatten. Maar rijk worden is iets anders dan je kosten kunnen dekken. En er bestaat niet zoiets als eenmalige kosten, zeker niet als het om een technische innovatie gaat. Kosten blijf je maken.

Daarnaast bewijst je verdienmodel het meest cruciale onderdeel van je oplossing: de waarde. Hoeveel geld mensen voor je oplossing over hebben, bepaalt hoe onmisbaar die is. Pas als ze er minstens zoveel voor over hebben als het kost om die oplossing te implementeren, wordt het interessant.  Is dat niet het geval, dan is je plan niet levensvatbaar.

‘Aha’

 De Summerschool was vijf dagen lang moeilijke blikken, knikkende hoofden en vallende kwartjes. Met ongelooflijk veel energie en enthousiasme gingen de deelnemers aan de slag. De lessen zijn zwaar, maar openen ook onbekende deuren. Ook de mensen die uiteindelijk geen subsidie ontvangen, hebben nieuwe kennis en kunde ontwikkeld. Leuke ideeën zijn verleden tijd. Originele oplossingen voor prangende problemen zijn de nieuwe realiteit.

https://vimeo.com/231346926

De deelnemende teams presenteren zich 26 oktober tijdens het mediacongres Media van Morgen, waar drie teams een subsidie van 20.000 euro zullen krijgen

 

Over Peter Smet

Peter Smet is innovatie- en procescoördinator bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*