Machtige landen besteden minder tijd aan buitenlands nieuws
Nieuws |De onderzoeker baseert dit op een analyse van de best bekeken nieuwsuitzendingen uit 23 verschillende landen. Onder andere de Verenigde Staten, China, Italië en België werden onder de loep genomen.
Naast de hoeveelheid buitenlands nieuws in deze uitzendingen, mat ze eveneens de grootte en kracht van de landen. De grootte werd bepaald aan de hand van het bruto nationaal product, de bevolkingsomvang en de geografische omvang; de kracht werd bepaald aan de hand van militaire en economische kracht.
Power discount
Uit het onderzoek blijkt dat de machtigere landen in de wereld, qua omvang en militaire en economische kracht, minder tijd besteden aan buitenlands nieuws in vergelijking met ‘kleinere landen’. De Verenigde Staten besteden veruit de minste tijd aan buitenlands nieuws, maar ook in China, Brazilië, India, Duitsland en Japan staat het buitenlandse nieuws op een laag pitje. Dit in tegenstelling tot kleinere landen als Zwitserland, België of Italië.
De onderzoeker noemt het een ‘power discount’; een sterke economische of militaire positie in de wereld maakt bepaalde landen minder afhankelijk van de buitenwereld, daardoor is er minder interesse in nieuws uit het buitenland.
Contrast
De resultaten leggen een sterk contrast bloot: in het geval van de Verenigde Staten is het opmerkelijk dat “burgers uit het politiek en economisch meest invloedrijke land ter wereld het minst op de hoogte zijn van wat er in het buitenland gebeurt”, aldus de onderzoeker.
Of de resultaten ook van toepassing zijn op kranten en andere media, is niet duidelijk. De onderzoeker baseert haar resultaten enkel op de analyse van televisienieuwsuitzendingen.
Miki Tanikawa. Do large countries hunger for less information? Journalism Studies.
Wat zegt de wetenschap?
In de rubriek Wat zegt de Wetenschap? geeft Dirck de Kleer regelmatig een update van relevante wetenschappelijke publicaties over journalistiek.
Foto door Nicolas Raymond