Marco van Schaardenburgh wil nu echt klanten binnenhalen voor voorspellingsmarkt Prendid

Marco van Schaardenburgh

Begin dit jaar ging de voorspellingsmarkt Prendid online. De proefperiode zit erop en oprichter Marco van Schaardenburgh noemt het experiment geslaagd. Hij heeft onverminderd vertrouwen in Prendid, maar de media waarmee hij hoopt samen te werken zijn nog niet allemaal even overtuigd.

Prendid is een initiatief naar Amerikaans voorbeeld waar volgens oprichter Marco van Schaardenburgh legio ‘prediction markets’ zijn. Op zo’n markt kunnen spelers voorspellingen doen over toekomstige gebeurtenissen. Hoe meer fiches een deelnemer heeft ingezet op het goede antwoord, des te meer punten hij krijgt. In januari van dit jaar ging het project met subsidie van het Stimuleringsfonds van start.

Voor de eer

Is Prendid dan een goksite? Nee hoor, antwoordt Van Schaardenburgh. Sommige buitenlandse equivalenten zijn dat wel, maar bij Prendid doe je mee omdat je houdt van het spelelement, omdat je wil laten zien dat je een gedegen speler bent. Wat er te winnen valt is vooral eer. “We hebben voor het hele jaar 2017 een prijzenpot van 1100 euro, maar dat is vooral een extraatje. Onderzoek van de London School of Economics heeft uitgewezen dat deelnemers niet beter gaan voorspellen als er geld te verdienen valt.”

Stel, je weet dat de buurvrouw niet meer op Wilders gaat stemmen en je hoort dit meer in je omgeving. Dat is waardevolle kennis

Iedereen kan het spelletje meespelen. Een politicoloog, maar ook “oom Jan die zijn tijd doorbrengt met koppensnellen op Facebook”, aldus Van Schaardenburgh. “Iedereen brengt zijn eigen expertise en ervaringen mee. Stel, je weet dat de buurvrouw niet meer op Wilders gaat stemmen omdat ze vindt dat hij nu echt een grens heeft overschreden, en dit geluid hoor je wel meer in je omgeving. Ook dat is waardevolle kennis.” Wisdom of the crowd, noemt Van Schaardenburgh dit. Neem het gemiddelde van alle opvattingen, en je benadert de waarheid.

Van Schaardenburgh geeft het voorbeeld van de os. Op een veemarkt in het begin van de twintigste eeuw werd een prijs uitgeloofd aan degene die het gewicht van een os zou raden. Iedereen kon een gok wagen: de slager, die toch veel met het dier te maken had, maar ook de bakker, zijn vrouw en de rest van het dorp mochten hun inschatting beproeven. Geen van de deelnemers gaf het goede antwoord, maar het gemiddelde van alle schattingen gaf precies het juiste gewicht.

Nauwkeurige voorspellingen

Tijdens de verkiezingstijd waren er maandelijks zo’n honderd voorspellers actief. Nu, in politiek rustiger tijden, zijn dat er nog twintig. “Volgens datzelfde onderzoek van London School of Economics zijn vijftien spelers genoeg voor een betrouwbare voorspelling, maar ik zet toch in op minstens vijftig”, zegt Van Schaardenburgh. Hij verwacht dat die spelers rond de gemeenteraadsverkiezingen wel weer terugkomen. Maar ondanks het geringe aantal actieve deelnemers, blijkt Prendid nog steeds nauwkeurige voorspellingen te doen.

“Op dit moment ligt de Brier-score van Prendid rond de 0.5 en dat is boven verwachting.” Brier is de rekenmethode die doorgaans wordt toegepast bij het meten van de accuraatheid van voorspellingen. De variabelen die meewegen zijn de uitkomst, de dagelijkse voorspelling, en het aantal dagen dat er voorspeld kan worden. De uiteindelijk score is een getal tussen de 0 en de 2, waarbij 2 de slechtst mogelijke voorspelling is, 0 een perfecte, en 1 de uitkomst als alle vragen volledig willekeurig met ‘ja’ of ‘nee’ zijn beantwoord.

Binding met je publiek

Journalisten kunnen de verwachte uitkomsten gebruiken in hun producties, net zoals dat ook met peilingen gebeurt. Maar een redactie kan Prendid ook benaderen voor een samenwerking en eigen vragen voorleggen. “Ik ben nu bijvoorbeeld in gesprek met lokale en regionale kranten in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Het is een leuke extra voor hun lezers, die kunnen meespelen en de voorspellingen op de voet kunnen volgen. Op de site van zo’n dagblad kun je linken naar het huidige voorspellingspeil, compleet met grafieken, interpretaties en op den duur de uitkomsten. Het creëert binding met je publiek, en het geeft een spannend spelelement aan het nieuws.”

Wie gaat er winnen?

Het grootste verschil tussen een voorspellingsmarkt en een peilingenbureau, volgens Van Schaardenburgh, is de vraagstelling. Een instantie als Ipsos vraagt: wat stem jij? Prendid stelt de vraag: wie denk jij dat er gaat winnen? “Een speler betrekt niet alleen zichzelf, maar ook zijn omgeving en zijn kennis over het verleden erbij.” Een ander verschil is het aantal ondervraagden. Voor een betrouwbare steekproef moet een peilingenbureau honderden, of zelfs duizenden mensen enquêteren. Voor een betrouwbare voorspelling heb je aan een paar tientallen genoeg.

Mijn focus lag te weinig op het binnenhalen van klanten

De belangstelling vanuit de journalistieke wereld is er, zegt Van Schaardenburgh, en hij heeft een paar serieuze gesprekspartners. Maar tot een concrete samenwerking is het nog niet gekomen. “Het verhaal blijkt moeilijk te verkopen. Er is een markt voor Prendid, dat weet ik zeker, maar mijn focus heeft te weinig gelegen op het binnenhalen van klanten.” Een volgende belangrijke stap, zegt hij, is het vinden van iemand die de acquisitie kan gaan doen en kan helpen bij het versimpelen van de boodschap. “Ik zie grote kansen bij de gemeenteraadsverkiezingen, en daarna de Europese verkiezingen. De referenda kunnen ook wel aardig zijn.” Om maar te zeggen: hij en Prendid zijn nog lang niet uitgespeeld.

Deel dit artikel:

Reageer