Medivers leert Amsterdamse jongeren media maken

CrDGESmW8AAhBRv

Maar liefst 17 projecten kregen onlangs een innovatiesubsidie van het Stimuleringsfonds toegezegd. Wat zijn de initiatiefnemers allemaal van plan? Vijf vragen aan Lenny Bijker over project Medivers (voorheen Bijlmer Style Media Centrum).

Wat gaan jullie doen?

Medivers staat voor culturele diversiteit binnen de media; wij organiseren leer/werktrajecten, stages & masterclasses bij mediabedrijven. Daarnaast ontwikkelen wij formats & content en matchen wij (jong) talent aan mediabedrijven.

Hoe gaan jullie dat aanpakken?

Uit ervaring weten wij dat het goed werkt om in samenwerking met een oproep/mediabedrijf een productie (tv-serie of ander format) te maken en in het proces jongeren mee te nemen. Zo leren jongeren al doende media te maken binnen een professioneel kader. Doordat jongeren al hebben deelgenomen aan een mediatraject vindt er gemakkelijk doorstroom plaats richting stage. Wij weten creatieve jongeren met een urban achtergrond te bereiken die ervaring en affiniteit hebben met mediamaken. Deze jongeren vormen een interessante doelgroep voor mediabedrijven omdat het een doelgroep is die zij doorgaans nauwelijks bereiken.

Dankzij het Stimuleringsfonds hebben wij nu de ruimte om te investeren in ons eigen mediaproductiehuis. Wij zijn bezig met het inrichten van een redactie en het uitbreiden van ons dienstenpakket en het in de markt zetten van ons aanbod. Zo benaderen wij tijdens dit ontwikkeltraject een groot aantal (landelijke) mediabedrijven.

Wat maakt jullie plan vernieuwend?

De aanpak van Medivers is vernieuwend omdat wij een doelgroep weten te bereiken die nauwelijks door anderen wordt bereikt. Dit heeft te maken met ons creatieve netwerk en het feit dat ons bedrijf is ontstaan binnen een urban omgeving. Anders gezegd: het DNA van ons bedrijf is divers, daarom bereiken wij ook met succes een diverse doelgroep. Wij vervullen een brugfunctie tussen de doelgroep en de mediabedrijven: twee partijen die elkaar doorgaans niet weten te vinden.

Inmiddels is het belang van diversiteit ook doorgedrongen tot de mediawereld. Er zijn een aantal initiatieven waarbij de instroom van divers talent wordt bevorderd, er wordt echter alleen ingezet op hogeropgeleiden. Wij onderscheiden ons doordat wij niet kijken naar het papiertje. Bij ons telt talent en motivatie. Wij zijn ervan overtuigd dat wij, met de juiste begeleiding, (jong) gemotiveerd talent kunnen laten doorstromen voor een carrière in de media. Daarnaast onderscheiden wij ons doordat wij zowel een productiehuis zijn als een kweekvijver voor talent. Zo werken wij aan diversiteit in beeld en diversiteit achter de schermen.

Hoe gaan jullie er geld mee verdienen?

Mediabedrijven kunnen een traject bij ons inkopen. Dit kan in de vorm van een (gezamenlijke) productie of een begeleidingstraject voor de instroom van divers talent. Ook bieden wij training op maat voor mediabedrijven om het draagvlak binnen de organisatie te vergroten. Daarnaast wordt er gewerkt aan de marketing van onze online content: in de toekomst willen wij adverteerders onder andere aantrekken via onze website en social media kanalen.

Wanneer kunnen andere scholen en lokale media met jullie model aan de slag?

Medivers is al operatief. Wij hebben dankzij eerdere mediatrajecten  i.s.m. AT5 een Talentpool bestaande uit divers talent. Vanaf september willen wij weer starten met producties in samenwerking met scholen. Begeleidingstrajecten, producties en trainingen kunnen we doorlopend bieden.

Lees ook: Zeventien pilots en prototypes kregen subsidie in het kader van de Regeling Journalistieke Innovatie

Deel dit artikel:

Reageer