Platform NAEVO brengt journalistiek over regionale economie en ondernemers

Spaarvarken

Maar liefst 17 projecten kregen onlangs een innovatiesubsidie van het Stimuleringsfonds toegezegd. Wat zijn de initiatiefnemers allemaal van plan? Vijf vragen aan Jasper Lukkezen en Monique Roso van NAEVO.

Wat gaan jullie doen?

NAEVO, een digitaal platform van Het Financieele Dagblad en economisch vakblad ESB, wil betere journalistiek over economie en ondernemers in de regio. We combineren regionaal-economische data met observaties uit de praktijk en academische inzichten, en serveren het op een toegankelijke manier.

Monique Roso
Monique Roso
jasper lukkezen
Jasper Lukkezen

Hoe gaan jullie dat aanpakken?

Enerzijds willen we de markt beter kennen: welke media moeten worden ingezet, aan welke typen informatie is behoefte, hoe hoog is de betalingsbereidheid? Anderzijds voeren we op samenwerking gerichte gesprekken met leveranciers van data, informatie en expertise.

Wat maakt jullie plan vernieuwend?

Economie en ondernemerschap zijn veel sterker in de regio geworteld dan velen denken, blijkt uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek. Dat vraagt om kennis hoe ondernemers (samen)werken met andere organisaties om tot bloei te komen, en wat ze daarin nog missen. We weten dat veel economieredacties bij regionale media zijn wegbezuinigd. Daarmee is een belangrijke onafhankelijke informatiebron verdwenen. Op heel veel plekken worden gegevens bijgehouden over startups, MKB, financiering, onderwijs, banen et cetera, maar die worden nu niet op een toegankelijke manier voor een breder publiek ontsloten. NAEVO bundelt de eigen kennis over regionale economie met die van experts en kijkt verder dan dat ene bedrijf dat omvalt of juist groeit.

Hoe gaan jullie er geld mee verdienen?

Economie en ondernemerschap omvatten meer dan alleen de rentestand of de export; het gaat over samenwerking. En daar zijn heel veel partijen in de regio bij betrokken. Die hebben informatie nodig over hun regio: actueel, deskundig en to the point. We denken daarom dat deze markt voldoende schaal biedt, ook al is het een niche.

Hoe bewaken jullie de grens tussen exclusieve informatie en nieuws voor alle geïnteresseerden?

Ten eerste ligt de verantwoordelijkheid voor het aanbrengen van die scheiding bij een deskundige redactie. Ten tweede kun je daar in je mediamix mee variëren.

Foto: Ken TeegardinSeniorliving.org

Deel dit artikel:

Reageer