Dag6 van ND en EO stopt, alleen de site blijft: 'We nemen ons verlies en gaan door'

Nieuws |

Dat zegt Rinder Sekeris, directeur-uitgever van het Nederlands Dagblad. Dag6 ontstond uit een unieke publiek-private samenwerking tussen het ND en de EO, die van kracht blijft.

Twee redacteuren weg

Een jaar geleden ging Dag6 van start als nieuwsplatform gemaakt door mensen met een christelijke geloofsovertuiging. Abonnees van Dag6 betaalden 9,90 euro per maand voor toegang tot alle artikelen in de app en op de site plus een wekelijks blad dat op vrijdag verscheen. Vanaf 1 mei worden de betaalde lidmaatschappen stopgezet. Van de vijf redacteuren die Dag6 maakten, blijven drie werken voor de site.

Urgentie ontbreekt

Sekeris ziet een paar mogelijke verklaringen voor het gebrek aan abonnees. ‘Het lukte niet om de routine bij mensen te creëren dat ze regelmatig naar de app kwamen’, zegt Sekeris. Daarnaast speelt tijd ook een rol, denkt hij. ‘We boden veel rijke informatie aan in de app, daar moet je wel tijd voor hebben. En het heeft te maken met urgentie, dat mensen niet zonder kunnen.’ Kennelijk ontbrak die.

Nu beginnen we aan de andere kant: we creëren een markt en verzinnen daar in de toekomst een product bij

ND en EO investeren nu in de website van Dag6, die gratis te lezen is. De bedoeling is dat rond het merk Dag6 een ‘community’ wordt gebouwd, een vaste schare lezers. Sekeris: ‘Bij de app dachten we vanuit het product en probeerden we daarbij een markt te vinden. Dat is niet gelukt. Nu beginnen we aan de andere kant: we creëren een markt en verzinnen daar in de toekomst weer een product bij.’

Behoefte aan website

Dat het merk Dag6 potentie heeft, blijkt volgens Sekeris uit de groei van het bezoekersaantal van de website en het aantal Facebook-volgers. Het probleem was volgens hem alleen het product en dat het niet lukte mensen daaraan als abonnee te binden. ‘We probeerden met de app een doelgroep aan te spreken die veel nieuws leest op mobiel, maar toch bleek er behoefte aan een website’, zegt Sekeris.

Verlies nemen

Een van de lessen van afgelopen jaar is volgens Sekeris dat gebruikers van Dag6 óf de app en de site bezochten óf het blad wilden. De app en het blad waren bedoeld als aanvullende producten, maar de fans vielen uiteen in twee groepen. Een andere les: ‘Innovatie levert altijd wat op. In dit geval niet het businessmodel waarop we hoopten, maar wel nieuwe vaardigheden, zoals zoals journalistieke vlogs maken, samenwerken met een partner en content vermarkten.’ Sekeris laat zich niet ontmoedigen: ‘We nemen ons verlies en gaan door. Ook dat is innoveren.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.