Nieuwsorganisaties en YouTube

YouTube mag dan niet weg te denken zijn uit het medialandschap, de verhouding tussen nieuwsorganisaties en het distributiekanaal is een moeizame, blogt Lara Ankersmit.

In elke presentatie van YouTube komen ze wel langs: de grote aantallen video-uploads en video-views per minuut en de schare fans van de YouTube-sterren. In Nederland doen muziek-, games-, beauty- en sportkanalen het goed, sommige vloggers hebben de status van Bekende Nederlander bereikt. Maar de Nederlandse nieuwsorganisaties horen (nog) niet bij de succesvolle kanalen, terwijl content en video’s bij hen toch business as usual zijn. Hoe kan dat?

De aantallen views van nieuwsorganisaties op YouTube zijn laag

De meeste nieuwsorganisaties hebben heus wel een kanaal op YouTube. De aantallen views zijn echter zeer laag en vallen in het niet bij de views die de nieuwssites zelf behalen. Er zijn goed bekeken video’s van bijvoorbeeld de NOS op YouTube, maar deze zijn vaak niet door de NOS zelf geplaatst en ook niet op het NOS-kanaal te vinden. Ook starten Nederlandse nieuwsorganisaties samenwerkingen met YouTube-sterren of multi-channel-networks. Slim, maar het is niet hetzelfde als het bouwen van een eigen kanaal.

YouTube is een distributiekanaal op zoek naar content. Hetzelfde geldt voor Facebook en Twitter. Zij maken zelf geen content en ze betalen ook niet voor content. Het zijn techbedrijven, gericht op het bouwen van een platform. Als zij al ervaring hebben met het maken of kopen van content, dan is die ervaring niet positief.

Ondertussen hebben de social platforms niet te klagen over de hoeveelheid content die geplaatst wordt. Elke advertentie-gedreven site is op zoek naar traffic en daar spelen zij een belangrijke rol in. Ook YouTube is een platform met voldoende content. Meer content dan een mens kan zien. Hoe val je daartussen op, hoe word je daar gevonden?

Oude nieuwsitems zijn niet aantrekkelijk

YouTube is een zoekmachine. Video’s die het publiek zoekt doen het goed. Vaak zijn dat video’s die al geruime tijd online staan. Oude nieuwsitems zijn over het algemeen niet aantrekkelijk voor het grote publiek, nieuwsvideo’s hebben over het algemeen niet zo’n lange houdbaarheid. Ze worden dan ook nauwelijks aanbevolen door YouTube en dus ook slecht gevonden door het publiek.

Bij de NOS zijn wij vorig jaar vanuit het NOS Lab een channel gestart, gericht op millennials. Wij maakten hiervoor video’s met en voor middelbare scholieren. Het leverde goede items op, maar leidde niet tot grote aantallen views. Eind vorig jaar zijn wij ermee gestopt. Het komende jaar gaan wij weer nieuwe experimenten doen met YouTube en nieuws, om te ontdekken wat wel zou kunnen werken. Het mediagebruik van millennials verschuift, onder andere naar YouTube. Voor ons als nieuwsorganisaties is de uitdaging om mee te bewegen met deze ontwikkeling.

Foto: de succesvolle Nederlandse vlogger Enzo Knol, door Ronn.

Over Lara Ankersmit

Lara Ankersmit is hoofd Digitale Media bij de NOS en doet op SVDJ.nl verslag van de ontwikkelingen van NOS Digitaal.

Reageer

1 comments

Geef een reactie

*