NOS en ProPublica vragen publiek om hulp bij onderzoek naar politieke advertenties Facebook
Nieuws |NOS gaat met hulp van de Amerikaanse nonprofit ProPublica in kaart brengen hoe politieke partijen Facebook-advertenties gebruiken in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Daarvoor roept de NOS vanaf donderdag 22 februari ook de hulp in van hun publiek.
De NOS wil bekijken wat politieke partijen doen op sociale media om kiezers te bereiken en wat hun boodschap is. Ook wil de NOS onderzoeken of andere organisaties politieke advertenties plaatsen. Voor het maken van deze inventarisatie roept NOS Nederlanders op een extensie van ProPublica te installeren in hun internetbrowser op desktop of laptop. Deze hulp is nodig omdat adverteerders via Facebook kunnen selecteren welke doelgroep hun advertentie te zien krijgt. Mensen buiten deze groep zien de advertentie niet.
Extensie bewees zich al
De extensie van ProPublica verzamelt na installatie de inhoud van alle Facebook-advertenties die een gebruiker heeft gezien. In de extensie krijgen gebruikers een overzicht van de advertenties die zij hebben gezien en die andere gebruikers hebben gezien. Om het algoritme te helpen, wordt gebruikers gevraagd te beoordelen wat politieke en normale advertenties zijn. De NOS benadrukt dat via de extensie geen persoonlijke informatie van gebruikers kan worden verkregen. De broncode van de extensie van ProPublica is openbaar, voor wie deze wil bekijken.
ProPublica gebruikte deze extensie al eerder in samenwerking met internationale media, waaronder The Guardian en Der Spiegel.