Sinds OneWorld zelfstandig werd groeit het aantal 'vrienden', vooral onder jongeren

Nieuws |

OneWorld ontstond in 2011 uit een fusie tussen het papieren magazine Internationale Samenwerking, het papieren magazine Onze Wereld en vacaturebank Oneworld.nl (van Global Village Media). Zo werd het een crossmediaal platform met een papieren magazine, website (met vacaturebank) en evenementen. Uitgever was NCDO, de door de overheid gesubsidieerde Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling.

Onafhankelijke stichting

Tot begin dit jaar: sinds 1 januari is OneWorld een onafhankelijke stichting, een ‘social enterprise’, zoals zakelijk manager Emma Lok het noemt. Met ingang van 2018 is de subsidie helemaal gestopt. Dat er voor de vorm van een stichting is gekozen, past bij de missie van het platform: journalistiek bedrijven voor een eerlijker, duurzamer wereld.
Bij zo’n onafhankelijkheidsverklaring komen nogal wat dingen kijken, vertelt Lok. ‘Eén van de voorbeelden is het abonnementenbeheer. Dat was eerst in handen van een externe partij, maar nu doen we het zelf. Dat is enerzijds heel fijn, omdat je dichter bij je publiek komt als er iemand op de redactie rondloopt die veel contact met ze heeft. Anderzijds komt er wel meer rompslomp bij kijken, zoals het innen van facturen.’

‘Vriendschappen’

Een ander voordeel van onafhankelijkheid is dat het veel mogelijkheden bood voor innovatie. Zo werd in september vorig jaar een nieuwe site gelanceerd, inclusief een nieuwe abonnementsvorm, de ‘vriendschappen’. Lok: ‘Eerst was het idee dat je abonnee werd als je het tijdschrift wilde ontvangen. Maar ik geloof niet in abonnee zijn van een magazine of betalen voor losse artikelen. Waar ik wel in geloof, is mensen betrekken bij je missie en ze daar allerlei zaken als een magazine, longreads, artikelen en evenementen bij aanbieden.’

Vrienden die betalen, doen dat ook om onze site beschikbaar te maken voor lezers die het niet kunnen betalen

Dat betekent niet dat lezers die geen vriend zijn, tegen een paywall aanlopen. Alle stukken zijn ook nog gratis beschikbaar. ‘We willen vooral onze missie met zoveel mogelijk mensen delen. Het idee van de vriendschappen is dat de vrienden die missie steunen, omdat ze het belangrijk vinden wat wij doen. Bovendien past het ook in ons sociale idee dat vrienden die betalen, dat ook doen om het beschikbaar te maken voor lezers die het misschien niet kunnen betalen.’

Groei onder jongeren

Er zijn nu ongeveer elfduizend vrienden. Een deel daarvan was al vriend voordat de nieuwe site werd gelanceerd, maar sindsdien gaat het hard. En ook niet onbelangrijk: de grootste groei zit hem in de leeftijdsgroep van 20 tot 35 jaar. Daar is Lok blij mee, al heeft ze voor OneWorld niet een bepaalde leeftijdscategorie als publiek in gedachten.  ‘Wat onze doelgroep vooral kenmerkt, is dat ze zich betrokken voelen bij onze missie. Ze vinden het belangrijk dat ze ergens bijhoren, vandaar dat we regelmatig evenementen organiseren. Ze zijn kritisch over de wereld, maar tegelijk optimistisch.’
In de toekomst wil Lok nog verder gaan met activerende journalistiek: ‘Ik wil onze content verder integreren in de dingen die we verder nog doen: het organiseren van evenementen en het onderhouden van een duurzame vacaturebank. Dat je bijvoorbeeld na een verhaal over bepaalde problemen wordt aangespoord om te reageren op een vacature voor een baan waarin je wat aan die problemen kan doen.’
Foto door Calvin Hanson via Unsplash

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.