Ook Twitter wil uitgevertje spelen

Nieuws | Blogs

Maar ik ben er verre van overtuigd dat dit de doodsteek voor het platform is. Het succes van Twitter schuilt voor een groot deel in de snelheid en urgentie, dus ik snap de verontwaardiging. De 140-tekens limiet dwingt je tot het maken van korte, krachtige statements. Nieuws verspreidt zich daardoor razendsnel, en ook discussies kunnen in hoog tempo gevoerd worden. Die korte tweet-lengte stelt gebruikers ook in staat een groot aantal Twitteraars tegelijk te volgen, zonder overspoeld te worden met tekst (tot je duizenden tegelijk gaat volgen, natuurlijk). Als je toestaat dat elke gebruiker de timeline kan vervuilen met grote, wollige lappen tekst dan haal je die snelheid eruit.

De ophef is daarom niet vreemd. Maar de crux zit hem in de details: De nieuwe ’Twitter Posts’, om het maar even zo te noemen, bevinden zich onder een ‘lees meer’ knopje. Je zult in je tijdlijn dus geen grote teksten zien, tot het moment dat je een tweet uitklapt en de volle 10.000 tekens op je scherm verschijnen. Het tempo kan er dus in blijven zitten.

Bloggen binnen Twitter

Wat is dan het voordeel van ‘langdradige’ tweets? Wie nu een opiniestuk schrijft, doet dat op zijn eigen site, blog of bijvoorbeeld Medium. Om publiek te trekken plaats je vervolgens een linkje op Twitter. Je volgers moeten dan op de link klikken, de externe site laden en vervolgens terug gaan naar Twitter als ze het stuk willen retweeten of liken. Publiceer je direct op Twitter, dan is dat een stuk sneller: lezers blijven op dezelfde site, wat laadtijden vermindert en interactie kan verhogen. Ze kunnen gelijk hartjes uitdelen en op je post reageren. En dat makkelijk kunnen reageren is altijd een grote kracht van Twitter geweest. Waar anders discussieer je met zowel ministers en wetenschappers als tv-sterren en vrienden?
Twitter zelf hoopt dat gebruikers met de lees meer-functionaliteit meer tijd op het platform spenderen. Langer vasthouden van bezoekers betekent namelijk meer advertentiemogelijkheden. Moeite van het proberen waard dus.

Vechten om content

Als deze (mogelijke) nieuwe Twitterfunctie zich inderdaad ontwikkelt als een soort native blog-tool, sluit het bedrijf daarmee aan bij de platformoorlog: steeds meer social mediabedrijven willen hoogwaardige content hebben om bezoekers langer vast te houden. Facebook wil met ‘Instant Articles’ artikelen mooier presenteren en sneller laden. Google’s Accelerated Mobile Pages-project richt zich ook op het ontwikkelen van trucjes om pagina’s sneller te kunnen tonen (light weight pages). Apple en Snapchat zetten ook stappen richting uitgeven.

Dat past in de ontwikkeling die beschreven wordt in het scenario-onderzoek naar de journalistiek in 2025, dat het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek vorig jaar liet uitvoeren. Het scenario ‘A handful of apples’ beschrijft een toekomst waarin een handjevol wereldspelers, zoals Facebook en Google, oppermachtig zijn. Nederlandse media vallen om en content-producenten zijn voor hun distributie volledig afhankelijk van de grote platforms, die strenge voorwaarden en lage marges hanteren. Een doemscenario natuurlijk, maar er leeft nu al de angst dat uitgevers en mediabedrijven te veel macht uit handen geven in ruil voor meer bereik.

Maar zo erg als in het scenario is het nog lang niet, dus laten we optimistisch blijven. Als de rijkste bedrijven ter wereld elkaar de tent uitvechten om jouw stukjes te mogen plaatsen, dan moet je daar als journalist toch een slaatje uit kunnen slaan?

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.