Oplageverlies regionale dagbladen loopt op
Nieuws | De Stand van de NieuwsmediaDoor Piet Bakker
De totale betaalde gedrukte oplage van regionale kranten bedroeg 1,1 miljoen in 2015, in 2000 lag dit net onder de 1,9 miljoen, een daling van ruim 40% sinds de eeuwwisseling. Verontrustend voor de regionale titels is – net als bij landelijke dagbladen – dat de daling de laatste jaren aanzienlijk toeneemt.
De gemiddelde jaarlijkse daling van de oplage in de periode tot 2012 lag onder de 3% per jaar, de enige uitschieter was de -7% in 2006 omdat met ingang van dat jaar niet-afgerekende exemplaren voor de losse verkoop niet meer meegeteld mochten worden. In de laatste vier jaar echter loopt de daling op: -5% in 2012 en 2013, -6% in 2014 en opnieuw -5% in 2015.
In 2015 is Dagblad De Limburger de grootste regionale titel. Samen met De Gelderlander is het de enige regionale krant met een betaalde oplage van meer dan 100.000 exemplaren per dag. Vorig jaar hadden ook Noordhollands Dagblad en Dagblad van het Noorden een oplage van meer dan 100.000. Vergeleken met 2014 deden Leeuwarder Courant, Barneveldse Krant en Dagblad van het Noorden het relatief goed met een verlies van 3 à 4%. Het Friesch Dagblad (-15%), Het Parool en TC Tubantia (beide -7%) verloren het meest.
Over de hele periode vanaf 2000 daalde de totale regionale betaalde oplage (uitgezonderd die van de kranten die in 2005 in het AD opgingen) met bijna 800.000. In 2000 waren er nog negen titels met een oplage van 100.000 of meer, daar zijn in 2015 dus nog twee van over. De grootste verliezer is de Gooi- en Eemlander die meer dan de helft van de betaalde oplage kwijtraakte sinds de eeuwwisseling, ook Haarlems Dagblad (-49%), Dagblad De Limburger en Dagblad van het Noorden (beide -46%) en de Gelderlander (-45%) verloren meer dan gemiddeld.
De verliezen sinds 2000 zijn relatief klein bij Barneveldse Krant (-11%), PZC (-32%), Eindhovens Dagblad en Noordhollands Dagblad (beide -34%).
In de cijfers is eigenlijk nog niet te zien of de wisseling van de wacht bij Wegener effect op de oplage heeft gehad. De Persgroep kreeg in begin 2015 de definitieve goedkeuring voor de overnamen, maar daadwerkelijke veranderingen en hun resultaten worden pas dit jaar echt zichtbaar.
De oplagecijfers over 2015 zijn ontleend aan de database (dashboard) van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De cijfers over eerdere jaren komen van HOI-online dat in 2015 opging in het NOM.
De serie Oplagecijfers 2015 bestaat uit vijf delen: totaal, landelijk, regionaal, uitgevers en digitaal.