Pieter Zwart: 'De formule van digitaal abonnement plus print wordt uitgebouwd'

Nieuws |

‘Ik zie de toekomst van print positief tegemoet. Uitgevers van printmedia slagen er steeds beter in hun digitaal bereik om te zetten naar abonnementen gekoppeld aan een printeditie, bijvoorbeeld op zaterdag. Nederlandse kranten krijgen, dankzij de Belgische uitgevers erachter, langzamerhand door dat deze combinatie heel krachtig is. Die succesformule gaat worden uitgebouwd in 2019. Ik denk dat de Telegraaf ook die kant op zal bewegen, nu de krant gekocht is door het Mediahuis. Het betekent overigens niet dat het aandeel van papier ineens gaat stijgen, maar het zal minder hard dalen. Wat dat betreft zijn de echt harde klappen ondertussen wel gevallen.

Papier kan een gevoel geven dat je online never nooit kunt bereiken

Achter de strategie van digitaal met een papieren component zit logica: doordeweeks wil je snel toegang hebben tot nieuws, ook als je onderweg bent. In het weekend heb je de behoefte uit alle hectiek te stappen en een grote krant door te bladeren. Een gevoel dat alleen papier kan geven, online kun je dat never nooit bereiken. Die logica past ook in historische ontwikkelingen. Radio was ooit een massamedium, waarvan doemdenkers voorspelden dat het zou verdwijnen toen de tv kwam. Maar wat je altijd ziet als er een nieuwe technologie komt, is dat de functie van oude technologie verandert. Na de opkomst van internet is lang gezocht: wat is de waarde van print nu nog? Mensen zijn tegenwoordig de hele dag online en worden gebombardeerd met berichten. Daaronder vandaan komen, offline gaan, daar is print heel goed voor. Dat is de nieuwe waarde van een krant of een magazine.

Redenen om te betalen

Een andere trend is dat het economische argument niet meer het beste is om betalende lezers binnen te halen. Zo van, dit is de waarde van mijn product en dit kost het. Dat werkt niet meer. Er zijn twee redenen waarom mensen, ook jongeren, willen betalen voor iets. De ene is gemak. Kijk maar naar Spotify en Netflix, die maken het makkelijk om iets te consumeren. De andere reden is dat mensen geloven in een missie waar een medium voor staat. Bij VI laten we zien dat we een merk zijn dat al jaren bestaat, een belangrijke rol speelt in het Nederlandse voetbal en het belang daarvan. Vervolgens vragen we mensen om ons daarin te steunen.

Audio groeit

Ik geloof ook in de podcast als een interessante vorm van journalistiek, die zeker in Nederland nog in opkomst is. Het is een medium met een vriendschappelijker toon dan die van de meeste journalistiek. Bij traditionele media speelt de journalist geen rol in het verhaal, terwijl een goede podcast drijft op de relatie tussen de host en degene die luistert.
Audio is sowieso aan het groeien. Blendle, bijvoorbeeld, heeft er echt in geïnvesteerd. Ik zie meer mediapartijen die hun berichten gaan voorlezen, zodat artikelen ook op een andere manier te consumeren zijn. Die ontwikkeling gaat zich wel bestendigen in 2019, denk ik, maar het is prematuur om 2019 tot het jaar van ‘voice’ te bombarderen.’
Illustratie door Rosanne van Leusden

Meer voorspellers


Hoe ziet de journalistiek van 2019 eruit? Voor de tweede keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2019 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.