Podcast BNR en FD wordt ruim 20.000 keer per maand beluisterd

Podcast BNR en FD

De dagelijkse podcast Newsroom van BNR Nieuwsradio en het Financieele Dagblad wordt per maand tussen de 20.000 en 25.000 keer beluisterd. Dat zegt BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich. De podcast startte in januari. ‘Een nieuwe podcast komt met een klapper binnen, veel mensen gaan ernaar luisteren. Daarna moet je die luisteraars vasthouden. Dat lukt eigenlijk hartstikke goed.’

De podcast Newsroom duurt twintig minuten en is op werkdagen vanaf 12.00 uur beschikbaar voor luisteraars. In elke aflevering komen drie onderwerpen aan bod uit het nieuws van die dag. De presentator loopt over de redactievloer en spreekt met de journalisten die zich bezighouden met de onderwerpen. Sinds dinsdag is de presentatie van Newsroom in handen van Mark Beekhuis, die veel podcast-ervaring heeft en ook Wetenschap Vandaag presenteerde. Hij vervangt Roos Abelman, die de podcast vanaf de start maakte.

Centraal Beheer is sponsor

Een nieuwe ontwikkeling is dat de podcast inmiddels wordt gesponsord door verzekeraar Centraal Beheer. ‘We zijn de podcast met eigen middelen gestart’, zegt Fröhlich, ‘omdat we het belangrijk vonden dat BNR een nieuwspodcast had.’ Nu is er dus een commerciële partij die zijn naam verbindt aan Newsroom. Dat betekende ook dat er geëxperimenteerd moest worden met de manier waarop commercials in de podcast aangeboden worden. Uiteindelijk is gekozen voor ‘host-read’, wat betekent dat de podcast niet wordt onderbroken met een commercial van Centraal Beheer, maar dat de presentator zelf de tekst van de commercial voorleest. Fröhlich benadrukt dat de redactie vrij blijft in onderwerpkeuze en inhoud van Newsroom.

De ervaring van de afgelopen maanden leert dat het belangrijk is om in de eerste minuten van de podcast duidelijk te maken welke onderwerpen aan bod komen. Fröhlich: ‘We kwamen erachter dat als mensen de eerste paar minuten doorkomen, ze blijven luisteren.’ Daarom worden de onderwerpen meteen genoemd. ‘Dan hou je luisteraars vast.’

FD-redacteuren pitchen onderwerpen

FD-redacteuren zijn volgens Fröhlich enthousiast over de podcast. ‘Het is een serieuze club mensen die natuurlijk bezig is met hun eigen site en krant. We waren wel even benieuwd hoe het zou gaan als die wildebrassen van BNR er tussendoor kwamen huppelen’, zegt Fröhlich. Maar FD-redacteuren komen nu zelfs onderwerpen pitchen om in de podcast te komen. Fröhlich: ‘Newsroom is opgestart om de luisteraar te faciliteren, maar werkt intern ook goed. Er is meer samenwerking tussen het FD en BNR.’

Deel dit artikel:

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.