Podcast: Hoe Follow the Money op het spoor kwam van zijn eigen geld

Nieuws | Podcast
  • Redactie
  • 22 mei 2024
  • 322 woorden , 1 min. lezen

Media van Morgen: Dé podcast over journalistieke innovatie. In iedere aflevering gaat Suse van Kleef in gesprek met een vernieuwer uit de mediasector. Want hoe doe je dat eigenlijk, de journalistiek innoveren? We kunnen alvast verklappen: het gaat niet over de nieuwste technologische snufjes of megalomane projecten, maar over het begrijpen van problemen en hier stapsgewijs slimme oplossingen voor bedenken.

In de derde aflevering praat Suse met Jan-Willem Sanders, uitgever van Follow the Money. Hij kreeg voor elkaar waar menig journalistiek medium van droomt: een succesvol ledenmodel opzetten. Onder zijn leiding groeide het onderzoeksplatform in zeven jaar tijd van 2.500 naar bijna 42.000 betalende abonnees. Hoe heeft hij dat aangepakt?

In 2016 introduceert Follow the Money voor het eerst een ledenmodel; een betaalmuur en het kopen van losse artikelen via Blendle. Na verloop van tijd stagneert de groei en blijft het aantal abonnees hangen rond de 2.500. Wat nu? De oprichters van het platform schakelden de hulp in van Jan-Willem. Zijn advies: ‘Stoppen met een harde paywall in een artikel. De lezers moeten eerst kennismaken met onze stukken. Daarnaast moeten we meer verhalen vertellen vanuit een missie in plaats vanuit een product.’ En zo geschiedde.

Klinkt vrij recht door zee, maar daar kwam een hoop geëxperimenteer bij kijken. Wanneer laat je mensen betalen voor een artikel? Hoe breng je de missie van je platform over? En wat is het beste evenwicht tussen flashy en functionele e-mailmarketing?

Beluister de hele aflevering

Komende weken publiceren we iedere woensdag een nieuwe aflevering van de podcast Media van Morgen. Bekijk deze pagina voor meer informatie en beluister alle afleveringen.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.