Podcasts bieden het gezelschap dat we nu missen, zien ze bij Dag en Nacht Media

Nieuws | Innovatie

‘Het was niet de beste maand om een feestje te vieren,’ vertelt medeoprichter Anne Janssens. Hoewel het verbreken van het eigen streamingrecord een mooie mijlpaal is, voelde uitbundigheid wrang. Niet alleen omdat de meeste podcastmakers van Dag en Nacht nu vanuit huis opnemen, ook omdat het ‘een gekke periode’ is voor een bedrijf dat veel inkomsten haalt uit het koppelen van podcasts aan adverteerders.

Nieuwe dingen proberen

Want ook al zijn er volgens Janssens nog genoeg bedrijven die nu iets te verkopen hebben, de toestroom van advertenties is afgenomen. ‘Maar er melden zich wel meer bedrijven die willen dat we ze helpen met het produceren van een nieuwe show. Blijkbaar is dit ook een tijd om nieuwe dingen te proberen.’

In tijden als deze vinden mensen podcasts ook geschikt voor snel nieuws

Nog geen man overboord dus. En feestje of niet, de piek in het aantal streams is een teken dat Dag en Nacht iets goed doet. Podcastmakers in Amerika zagen namelijk eerder een corona dump in plaats van een corona bump: in maart liep het aantal gebruikers en downloads van podcasts flink terug.

Minder sport, meer nieuws…

Janssens denkt dat dat komt door afnemend enthousiasme voor een doorgaans populair genre als true crime: ‘Wij merken dat shows die gaan over zwaardere onderwerpen die niet corona-gerelateerd zijn, minder goed geluisterd worden. Mensen hebben daar nu geen ruimte voor.’ Doordat grote sportevenementen als de Tour de France en het EK afgelast zijn, ziet Janssens ook een afnemende interesse in podcasts over sport.

Maar getuige het record van Dag en Nacht werden deze verliezen ruimschoots gecompenseerd via andere genres. Bijvoorbeeld nieuws: ‘Daarvan zag je vooral aan het begin van de crisis dat het heel erg populair was. Bijvoorbeeld de dagelijkse nieuwsupdate van Nu.nl, die ook in ons netwerk zit.’ Positief, vindt Janssens. ‘Het is goed om te weten dat mensen in tijden als deze podcasts ook geschikt vinden voor snel nieuws.’

… en entertainment

Een andere categorie die opvallend goed presteert, is entertainment. Vooral als het daarbij gaat over corona. Als voorbeeld noemt Janssens de dagelijkse ‘Lock Down’-afleveringen van Man met de microfoon, waarin Chris Bajema onder meer een inkijkje geeft in zijn eigen gezinsperikelen. Ook populair is Ik Ken Iemand Die, een show over opvoeden en ouderschap die wordt gepresenteerd door onder anderen Nynke de Jong, en waarvan een paar recente afleveringen gingen over kinderen en quarantaine.

Luisteraars zien de presentatoren van podcasts soms een beetje als vrienden

Volgens Janssens dankt dit genre haar populariteit aan de behoefte die mensen nu hebben aan ervaringen van anderen. ‘Een podcast is daar heel geschikt voor, luisteraars zien de presentatoren van podcasts waarnaar ze graag luisteren soms een beetje als vrienden. Ik kreeg een tijdje geleden een mail van een vrouw die Nynke de Jong bij De Wereld Draait Door zag zitten en tegen haar man riep ‘Hé die ken ik!’, terwijl ze alleen naar haar podcast luisterde. Die zogenaamde vrienden kunnen via een podcast blijkbaar het gezelschap bieden dat mensen nu missen van hun echte vrienden.’

Flexibele gewoontedieren

Dat gezelschap zoeken luisteraars nu wel op andere tijden op. Normaal zijn de ochtend- en avondspits de piekuren voor Dag en Nacht, maar doordat mensen nauwelijks nog forenzen is dat over. Uit onderzoek van Dag en Nacht in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen bleek vorig jaar dat podcastluisteraars gewoontedieren zijn. Maar wel flexibele gewoontedieren: ‘Er wordt nu meer geluisterd om 10 à 11 uur ’s ochtends, en 10 à 11 uur ’s avonds’, aldus Janssens.

Andere tijden dus, figuurlijk en letterlijk, maar de podcast lijkt er nog niet onder te lijden. Wat de komende tijd zal brengen is ook voor Dag en Nacht nog onduidelijk, maar één ding is wel zeker: ondanks de populariteit van thema-afleveringen, zal er niet zo snel een speciale podcast over het coronavirus in het netwerk verschijnen. ‘Wij zetten liever in op podcasts die langer meegaan dan de duur van één onderwerp, want het kost tijd om een loyaal publiek op te bouwen’, legt Janssens uit. Toch is hij enthousiast over shows als De BOOS AntiCoronaDepressiePodcast van Tim Hofman, en over het feit dat bijvoorbeeld werkloze artiesten nu podcasts produceren. ‘Heel goed. Ga dingen maken, mensen. Maken, maken, maken.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.