Social media belangrijke bron van politieke informatie voor 'eerste-keer-stemmers'

Nieuws |

Dat stellen Deense onderzoekers, onder wie Claes de Vreese, die als hoogleraar verbonden is aan de Universiteit van Amsterdam. Zij onderzochten hoe blootstelling aan politieke informatie in de media van invloed is op de ‘stemzekerheid’ van ervaren kiezers (23 jaar en ouder) en eerste-keer-stemmers (18 tot en met 22 jaar).

Deense nationale verkiezingen

Hiervoor namen ze de Deense nationale verkiezingen van 2015 als uitgangspunt. Een goede casus, volgens de onderzoekers, omdat er in Denemarken sprake is van een hoge opkomst van stemmers, een hoog niveau van nieuwsconsumptie en een groot aantal internet- en smartphonegebruikers.
Als onderzoeksmethode maakten de onderzoekers gebruik van een online panelonderzoek, waaraan 1108 participanten deelnamen. De participanten beantwoordden vragen voorafgaand aan en na de verkiezingen en hielden daarnaast een ‘mobiel dagboek’ bij, waarin ze vragen beantwoordden over hun mediagebruik en de zekerheid van hun stemkeuze.

Sociale Media als bron van informatie

Uit het onderzoek blijkt dat eerste-keer-stemmers voorafgaand aan de verkiezingen minder zeker zijn van hun stemkeuze dan ervaren stemmers. Maar opvallend is dat zij in tegenstelling tot ervaren kiezers een enorme inhaalslag maken in de campagneperiode. De onderzoekers vonden hierbij een verband tussen sociale media en stemzekerheid: hoe vaker eerste-keer-stemmers worden blootgesteld aan politieke informatie op sociale media, hoe zekerder ze worden van hun stemkeuze.
Sociale media lijken hiermee een aantrekkelijke bron te zijn voor eerste-keer-stemmers om informatie over de verkiezingen te vinden en hun politieke voorkeur te ontdekken; deze groep stemmers is ontvankelijker voor politieke informatie op sociale media dan ervaren stemmers, aldus de onderzoekers.

Limitaties

De resultaten laten een patroon zien dat specifiek toepasbaar is op eerste-keer-stemmers in Denemarken. De onderzoekers stellen dat de resultaten niet volledig generaliseerbaar zijn naar een grotere groep. Vervolgonderzoek zou kunnen uitwijzen of Nederlandse eerste-keer-stemmers op dezelfde wijze sociale media aanwenden voor het inwinnen van politieke informatie.
Lees ook: Negatieve media-aandacht tijdens campagneperiode heeft geen effect op steun voor politici   
Jakob Ohme, Claes H. de Vreese & Erik Albaek. The uncertain first-time voter: Effects of political media exposure on young citizens’ formation of vote choice in a digital media environment. New Media & Society

Wat zegt de wetenschap?

In de rubriek Wat zegt de Wetenschap? geeft Dirck de Kleer regelmatig een update van relevante wetenschappelijke publicaties over journalistiek.
Foto door Sebastiaan ter Burg

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.