Pressure Cooker, najaar 2016: toch wel handig
Nieuws | Blogs[vc_row][vc_column][vc_column_text]De Pressure Cooker begint op 4 november, vrijdagavond. Een voor een druppelen de teams voorzichtig binnen. Wat ze precies te wachten staat, weten ze niet. Ze weten alleen dat ze hun ideeën gaan aanscherpen en verbeteren. Iets waar niet iedereen op zit te wachten, wanneer ik ze ernaar vraag. Hebben ze immers niet al lang en uitgebreid nagedacht over hoe ze de journalistiek willen vernieuwen?
Ze dachten al klaar te staan voor de finishlijn; wij brengen ze weer terug naar start.
Zonder enige gêne trekken de coaches aan de losse eindjes van de ideeën. De teams zijn aanvankelijk terughoudend, maar laten langzaam los. Ze dachten al klaar te staan voor de finishlijn; wij brengen ze weer terug naar start. Want welk probleem lost een idee eigenlijk op? Voor wie wordt dat dan gedaan? En is deze groep eigenlijk wel bereid om daarvoor te betalen?
De teams gaan gesloopt het pand uit. Bij de een zijn de oogkleppen afgevallen: de ander staart gedesillusioneerd voor zich uit.
De volgende ochtend heerst er een totaal andere sfeer in de ruimte. De teams hebben er, plat gezegd, zin in. Ze zijn vastbesloten om elke kritiek te onderzoeken en elke vraag te beantwoorden. Ramen en tafels worden volgeplakt met modellen en post-its. Aannames worden geformuleerd en tests worden ontwikkeld. Groepen gaan met de coaches en met elkaar in discussie. Existentiële crises laaien op en worden bezworen.
[/vc_column_text][vc_column_text]Doordeweeks gaan de teams het veld in. Ze spreken met redacteuren, uitgevers en gebruikers. Tests worden voorgelegd, zodat aannames kunnen worden ontkracht of bewezen.
Op de tweede zaterdag worden de resultaten gepresenteerd. Naar aanleiding van de tests zijn de projectideeën verlegd, verkleind of verduidelijkt. De wasstraat was heftig, maar ook nuttig. De teams hebben nu in ieder geval een systematiek om hun ideeën mee te ontwikkelen. Want de coaches benadrukken wel: deze wasstraat is niet eenmalig. Een goede ondernemer doet dit elke week.
Gelukkig zijn alle groepen daartoe bereid. Ze weten dat doorgaans slechts de helft van hen subsidie krijgt, maar dat deert ze niet. Zij weten namelijk wel hoe ze verder moeten.
En dat is het belangrijkste. Projecten moeten hier beter van worden. Subsidie is een van de manieren om journalistieke innovatie te stimuleren, maar zeker niet de enige. Ook goede begeleiding is essentieel. Zowel voor projecten met, als voor projecten zonder subsidie. De Pressure Cooker hoort daar zeker bij.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”8360,8361,8362,8363,8364,8365,8366,8367,8368,8369,8370,8371,8372,8373,8374,8375,8376,8377,8378,8379,8380,8381,8382,8383,8384,8385,8386,8387,8388,8389,8391,8392″][vc_column_text]Foto’s door Sean van der Steen[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]