Rowan Blijd: 'Het is tijd dat er meer support komt voor journalisten die zich uitspreken'

Nieuws |

‘2019 kan weleens een ongezellig jaar worden, doordat steeds meer mensen minder gezellige dingen aankaarten. Kijk maar naar wat onlangs gebeurde rond Seada Nourhussen en Clarice Gargard. Zij schrijven over onderwerpen die niet vallen in de categorie “gezellig”, ze gaan tegen de stroming in, hun boodschap is voor veel mensen ongemakkelijk. Ik denk dat het tijd is dat mensen die niet per se voldoen aan de norm meer hun stem gebruiken en die ruimte krijgen. Het helpt dat iedereen online via eigen kanalen een community kan bereiken. Ik ben blij dat we deze stemmen horen. Soms zijn opschudding en wrijving nodig om onze maatschappij mooier te maken.

Steun voor journalisten die zich uitspreken

Wat ik graag zou willen zien is dat er meer support komt vanuit mediabedrijven voor makers en journalisten die zich uitspreken. Het is echt nodig dat werkgevers hun mensen beschermen en ondersteunen. Iemand aannemen die anders over zaken denkt, heeft consequenties voor de content die diegene aanlevert. De buitenwereld gaat daarop reageren en daar moeten media op voorbereid zijn.

Voor veel mediabedrijven gaat diversiteit om het afvinken van hokjes

Voor veel mediabedrijven is diversiteit iets cosmetisch. Het gaat vooral om het plaatje, het afvinken van hokjes, zo van “wij hebben ook een Aziatische transvrouw.” Maar het gaat er niet om dat de redactie er leuk uitziet, het gaat erom dat een persoon met unieke ervaringen en een uniek perspectief van daaruit maakt of schrijft. Dat is inclusiviteit: mediabedrijven die een extra stap zetten om niet alleen het plaatje te veranderen, maar ook voor andere verhalen open te staan en beleid te hebben voor reacties daarop.
Media zouden sneller publiekelijk achter hun werknemer moeten staan bij seksistische en racistische reacties, zeker als het over de persoon gaat en niet over het werk zelf. Ze moeten het niet uit de weg gaan of doen alsof het erbij hoort. Als journalist of maker moet je voelen dat je niet alleen staat.

Innovatie bij de NPO

Mijn hart ligt bij online media. Ik zit bij de publieke omroep en mondjesmaat beginnen ze daar ook het belang van innovatie in te zien. Dat merk ik door webseries zoals Vakkenvullers, De Slet van 6VWO of Spot On waarvan zelfs meerdere seizoenen worden gemaakt. Ik hoop dat bij de NPO online media net zo belangrijk gaan worden als radio en tv. En dat ze daar niet te laat mee zijn, waardoor ze het verliezen van commerciële bedrijven.
Wat Teen Vogue online doet vind ik heel tof: het is een platform waarop je een interessant artikel over lipgloss en een diepgaand essay over Trump naast elkaar vindt. Dat werkt gewoon. Eigenlijk logisch, want als jonge vrouw kun je tegelijkertijd geïnteresseerd zijn in lifestyle en in maatschappelijke issues. In Nederland probeert LINDA.meiden die kant op te gaan. Daarnaast is online platform Alien Mag net gestart, met toffe interviews en video’s. De combinatie van entertaining en educatief is interessant, en het principe “voor en door vrouwen” vind ik ook belangrijk. Ik sta te popelen om zoiets als Teen Vogue of Refinery29 neer te zetten in Nederland, bijvoorbeeld met de organisatie van The Glow Up. Die ruimte is er echt wel.’
Illustratie door Rosanne van Leusden

Meer voorspellers


Hoe ziet de journalistiek van 2019 eruit? Voor de tweede keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2019 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.