RTL experimenteert met gepersonaliseerde nieuwssite voor millennials
Nieuws | Nieuws[vc_row][vc_column][vc_column_text]”En, wat vind je ervan? Interessant? Of is het niks voor jou?” Die vraag staat prominent onder elk artikel op Valda.nl, de sociale nieuwssite van RTL die woensdag live is gegaan. Nadat je een artikel beoordeeld hebt past de site zich aan aan jouw voorkeuren.
Tinder voor nieuws
“Het is een soort Tinder voor nieuws”, zegt projectleider Marjolein van der Aar lachend. “Vind je een artikel over Trump niet interessant, dan geef je na het lezen aan dat je er niks aan vindt. Daarna zorgen wij er voor dat Trump-artikelen minder snel in je nieuwsfeed terechtkomen.”
Om Valda te lezen moet je inloggen met Facebook. Zijn jouw Facebook-vrienden ook Valda-lezers? Dan zie je welke artikelen zij op Valda lezen. Artikelen die populair zijn bij jouw vrienden, komen ook hoger in de Valda-nieuwsfeed terecht.
Lastige doelgroep
De site richt zich op jongvolwassenen, ook wel millennials genoemd. Een notoir lastig te bereiken groep, die geen kranten meer leest en nauwelijks lineaire televisie kijkt. Nieuws lezen ze eigenlijk alleen als het voorbijkomt op hun Facebook-timeline.
Jongvolwassenen willen weten wat hun vrienden lezen, maar worstelen met een overload aan content
Ook RTL worstelt om jongvolwassenen te bereiken, vertelt Van der Aar. Als trainee deed ze bij RTL onderzoek naar de wensen van millennials. “Wat die groep kenmerkt is dat ze nieuws volgen om mee te kunnen praten. Ze willen niet voor schut staan omdat ze niet weten wat er speelt. Ze willen weten wat hun vrienden lezen. Tegelijk worstelen ze met een overload aan content. Er komt zoveel op ze af. Ze missen een filter.”
Die filter wil Valda zijn. “Facebook is natuurlijk ook een filter. Maar daar moet je het nieuws vinden tussen kattenfilmpjes en vakantiefoto’s van je tante. Wij bieden alleen nieuws, op een gepersonaliseerde manier.”
Niet in een filter bubble
Helemaal gepersonaliseerd is Valda niet. “Belangrijk nieuws wordt door ons algoritme hoger in de feed gezet. En breaking news staat altijd bovenaan. Zo voorkomen we dat onze lezers in een filter bubble terechtkomen.”
Valda wordt grotendeels gevuld met bestaande content van RTL Nieuws, RTL Z, Editie NL, BRIGHT, Weekend/Z Magazine en RTL Boulevard. Van der Aar: “We kijken of hun artikelen geschikt zijn voor onze doelgroep en passen zonodig titels en teksten aan om het geschikt te maken.”
Daarnaast maakt de zeskoppige Valda-redactie eigen artikelen en video’s over onderwerpen die spelen onder jongeren. “We stellen altijd de vraag: wat betekent het nieuws voor jongeren? En we vertellen het alsof je het aan je vrienden vertelt.”
Branded content
De redactie produceert ook branded content waarmee de site geld wil gaan verdienen. “Denk aan een artikel over geld besparen, gesponsord door een bank”, zegt Van der Aar. “We geven daarbij duidelijk aan dat het om gesponsorde content gaat.”
Valda zit nog in de experimentele fase, zegt Van der Aar. “De komende tijd zullen we nog allerlei dingen veranderen. En over twee maanden gaan we met de directie van RTL evalueren of we op de goede weg zitten.”
Valda is vanaf woensdagavond online. Een Android-app is in de maak.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]