RTV Noord en Omroep Brabant: Online wint terrein op radio en tv

Hoe vernieuwend zijn Nederlandse omroepen? In het slot van onze serie over innovatie bij omroepen: RTV Noord en Omroep Brabant.

Nog dit jaar komt de focus van de Omroep Brabant-redactie voor méér dan 50 procent op online te liggen. Online krijgt in de nieuwe strategie voorrang boven radio en televisie. “We staan aan de vooravond van een grote omslag in de sector,” vertelt hoofd nieuwe media Tim Zunneberg. “Elke omroep weet dat online belangrijker wordt, maar iedereen kiest zijn eigen tijdpad. Wij zijn de eersten die zoveel geld en menskracht naar online willen verschuiven. We zijn hierover nog wel in gesprek met de redactie- en ondernemingsraad en natuurlijk de journalisten zelf.”

De geplande verschuiving zal in fases verlopen. Zunneberg: “Allereerst gaan we de bureauredactie versterken, met meer redacteuren op sociale media en online video. Ook webcare en datajournalistiek krijgen meer aandacht, dat hangt er nu soms nog een beetje bij.”

Minder uitzendingen

In het najaar wordt de televisiezender van Omroep Brabant vernieuwd. De nieuwsuitzendingen worden grotendeels ‘omgebouwd’ naar online videojournaals. “Daarmee sorteren we voor op een tijdperk waarin online en vooral mobiel nieuws in alle leeftijdsgroepen belangrijker zal zijn dan lineaire radio en tv. De kunst is om dat te doen zonder publiek op televisie en radio kwijt te raken”, zegt Zunneberg.

Vroeger maakten we in de eerste plaats content voor radio en tv en keken we daarna of we er online nog iets mee konden.

Het aantal van vier nieuwsuitzendingen per dag wordt teruggebracht naar één: alleen de avonduitzending blijft, overdag worden de online videojournaals uitgezonden. Hoe die verandering gaat vallen bij de Brabantse kijkers? “Naar die vraag doen we momenteel onderzoek. We hopen dat de resultaten onze plannen ondersteunen.”

Online eerst

Zo’n 250 kilometer van Omroep Brabant vandaan zit RTV Noord, eveneens een zender in transitie. Rens van Stralen is er coördinator media-innovatie, en loodste de omroep al in 1998 mede het digitale tijdperk in. “Ik was toen samen met een collega betrokken bij de komst van onze website. Dat was een hele strijd: de site bleef nog lang een ondergeschoven kindje.”foto MCR

Anno 2016 streeft RTV Noord naar ‘online eerst’. Van Stralen: “Vroeger maakten we in de eerste plaats content voor radio en tv en keken we daarna of we er online nog iets mee konden. Het is steeds vaker andersom. Onlangs was er drie dagen ijzel in het noorden. Heel bewust deden we toen niet live verslag op televisie, maar zetten we vol in op online en social. We kregen meer dan duizend filmpjes binnen via Whatsapp, die we weer op televisie konden tonen.”

Toch is RTV Noord voorzichtig met grote veranderingen. Het Groningse publiek is trouw aan de radio- en televisiezender – daarom kijkt Van Stralen vooral wat er náást die klassieke kanalen gedaan kan worden. “Ik houd nieuwe ontwikkelingen in de gaten, en die proberen we selectief uit. Zo doet momenteel iemand onderzoek naar hoe we Instagram optimaal kunnen gebruiken.”

Snackcultuur

Omroep Brabant is op internet al opvallend groot en digitaliseert daardoor ook soepeler. De website staat in de landelijke top-10 van nieuwssites, net achter landelijke sites als NOS.nl en VK.nl. Hoe kan dat? “We publiceren ons nieuws veel sneller dan vijf jaar geleden. Uit onderzoek blijkt dat je veel meer bezoekers krijgt als je de eerste bent die iets meldt,” aldus Zunneberg.

“Daarnaast wisten we te profiteren van de snackcultuur op sociale media en mobiel. We plaatsen naast het harde nieuws ook opmerkelijke en ontroerende filmpjes. Dat zien andere media vaak niet als nieuws, maar het past bij onze bezoekers. Als publieke omroep zijn we er niet voor de elite, maar iedereen. Ik ben het in die zin eens met Marcel Gelauff. Maar het is niet enkel tieten-schieten-bandieten: we lichten met goed journalistiek werk ook tegels.”

Qua contentstrategie lopen de Brabanders voorop, vindt Zunneberg. Qua techniek minder. “Andere regionale omroepen zijn soms sneller met nieuwe toepassingen, maar daarvan zie ik het resultaat niet altijd terug in de bezoekcijfers. Wij zijn toch resultaatgerichter.”

Livestreaming

RTV Noord richt zich onder meer op livestreaming. Alle camjo’s – de omroep heeft geen vaste cameramensen meer – hebben een iPhone 6 die is geprepareerd om te streamen naar rtvnoord.nl (en soms naar de televisiezender).

https://www.youtube.com/watch?v=8Ywh1ISDsF8

Bovenstaande filmpje is gemaakt met een selfiestick. Van Stralen: “Ze kunnen ook gebruikmaken van statiefjes en opzetstukjes. Naast livestreamen kunnen ze ook eerst monteren in iMovie en daarna versturen via Telegram. Dit project heeft onze werkwijze versneld. Een paar verslaggevers zijn er heel fanatiek mee, de rest volgt geleidelijk.”

Moloch Facebook

Beide omroepmannen kijken met een schuin oog naar de mogelijkheden van instant articles op Facebook. Zunneberg heeft gemengde gevoelens. “Bedrijven als Facebook zijn molochen met grote commerciële belangen. Maar de realiteit is dat ons publiek er zit: 30 tot 40 procent van de sitebezoeken komen via Facebook.”

Van Stralen voelt minder weerzin tegen instant articles. “Facebook heeft belang bij goede content en zal aan uitgevers tegemoet willen komen. Wel moet je zorgen dat goed wordt vastgelegd wie eigenaar van de inhoud wordt.” Zunneberg: “Men beseft dat uitgevers alleen meedoen als hun belangen worden gewaarborgd. De pilot die onder meer NOS en RTL volg ik met interesse, ik ben benieuwd of zij er blij van worden.”

Foto boven: Redactie RTV Noord (FPS) Foto midden: Omroep Brabant.

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*