Sociale media in Nederland: meer Instagram, minder Snapchat en Facebook blijft

sociale media

Facebook en Twitter groeien niet meer, maar van een massale uittocht is geen sprake. Facebook-submerken Whatsapp, Messenger en Instagram worden populairder. Bij Snapchat lijkt de groei voorbij.

In de ranglijst van de 50 best bezochte websites in Nederland staan negen sites waarbij ‘social’ voorop staat: chatten en persoonlijke informatie, nieuws, foto’s en video’s delen. Wat is populair? Welke sociale media verliezen en welke krijgen er gebruikers bij?

YouTube passeert Facebook

Facebook is na Google en YouTube de best bezochte site van Nederland. Facebook mag dan bloot staan aan felle kritiek vanwege privacy-issues en het lekken van gegevens, van een echte leegloop van gebruikers lijkt nog geen sprake. Al ziet Facebook wel langzaam gebruikers verdwijnen – de groei is er in elk geval uit. In juli 2017 werd het bezoek aan de ‘globals’ voor het eerst gemeten. Facebook verloor sindsdien een half miljoen gebruikers maar zit nog steeds boven de 11 miljoen. In mei 2018 passeerde YouTube Facebook en daarna heeft de video-site de tweede positie niet meer uit handen gegeven.

De drie andere Facebook-merken in de ranglijst, Whatsapp (5e in oktober 2018), Instagram (8e) en Messenger (11e), groeien alle drie. Het aantal gebruikers van Whatsapp neemt toe met bijna een procent per maand, en sinds juli 2017 kwamen er maandelijks een miljoen gebruikers bij. Ook hier lijken de berichten over ‘het einde van Whatsapp’, ondanks de beschikbaarheid van ‘veilige’ alternatieven als Telegram en Signal, zwaar overdreven.

Instagram kreeg er bijna een miljoen gebruikers bij. Messenger, de chatdienst van Facebook zelf, vertoonde ook groei over de afgelopen 16 maanden: ruim een half miljoen in de plus.

Bezoek (alle platformen) sociale netwerken, juli 2017 – oktober 2018, bron: NOBO VINEX

De ‘kleine vier’, Twitter, Pinterest, Linkedin en Snapchat, laten grillige patronen zien. Twitter leeft van ‘breaking news’ en ‘trending topics’, over de gehele periode is er een licht dalende tendens maar gemiddeld bezoeken nog steeds tussen de 5,5 en 6 miljoen mensen per maand Twitter. De upgrade naar 280 tekens in november 2017 had geen aantoonbaar effect op het gebruik.

Pinterest trekt in Nederland gemiddeld zo’n 4,5 miljoen bezoekers per maand. Dat aantal is relatief stabiel over het laatste jaar. Linkedin groeide tot maart 2018 tot ruim 5 miljoen gebruikers, daarna daalde het bezoek tot 4,4 miljoen in oktober. Snapchat was stabiel tot een jaar geleden, groeide snel tot bijna 3 miljoen gebruikers in maart 2018, maar daalde daarna naar 1,7 miljoen in oktober.

Platformen

Bij alle socials is de smartphone het belangrijkste platform. Bij YouTube, Facebook en Linkedin gebruikt meer dan de helft van het totale aantal gebruikers (ook) de pc of laptop, bij Twitter en Pinterest ligt het percentage boven de veertig. Snapchat heeft geen pc/laptop-interface, bij Messenger is het gebruik op pc/laptop geïntegreerd in Facebook. Bij Whatsapp en Snapchat zit 95 procent van de gebruikers op de smartphone. Meer dan dertig procent van de bezoekers van YouTube en Facebook doet dit mede op de tablet.

Sociale netwerken, gebruik per platform, oktober 2018, bron: NOBO VINEX

Het gebruik op de verschillende platformen is niet ‘wederzijds’ uitsluitend. In het NOBO-onderzoek waar hier gebruik van wordt gemaakt, wordt per gebruiker vastgesteld welk platform hij of zij gebruikt. Van de 11 miljoen Facebook-gebruikers loggen er ruim zeven miljoen in op de smartphone, zes miljoen op de laptop of pc en 3,5 miljoen op de tablet. Veel mensen maken dus gebruik van verschillende platformen.

Social?

De vraag bij de ranglijst is of alle merken even ‘social’ zijn. Is YouTube niet vooral een ‘kijk-platform’ en geldt dat ook niet voor Pinterest? Dat klopt natuurlijk, maar de platformen zijn nog steeds in principe geschikt voor gebruikers om zelf informatie toe te voegen en commentaar achter te laten, en in veel gevallen dankt het medium daar ook z’n populariteit aan.

Ook andere veelbezochte platformen kunnen ‘social’ zijn, vooral als er mogelijkheden zijn om zelf informatie te delen of discussie te voeren. Veel nieuwsmerken hebben die laatste optie overigens ‘uitbesteed’ aan Facebook.

Niet alle socials staan in de lijst. Wikipedia, Tumblr en Flickr ontbreken bijvoorbeeld, omdat ze niet participeren in NOBO. Google+ (nog steeds ruim een miljoen bezoekers eind 2018), Vimeo, Skype, Schoolbank en Google Groups ontbreken omdat ze de top 50 niet haalden.

Bron: Vinex.nl
Foto: Piet Bakker (Facebook wall, New York, 2016)

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.