Storypix brengt fotografie in openbare ruimte

city-sunny-people-street

Maar liefst 17 projecten kregen onlangs een innovatiesubsidie van het Stimuleringsfonds toegezegd. Wat zijn de initiatiefnemers allemaal van plan? Vijf vragen aan Paul Ruseler over zijn project Storypix.

Wat gaan jullie doen?

Storypix gaat een platform ontwikkelen om fotografie in de openbare ruimte te tonen op billboards. Een mobiele web-app geeft controle over het scherm en je kunt verhalen beluisteren en toevoegen.

Hoe gaan jullie dat aanpakken?

We gaan een prototype bouwen waarbij we de interactie van de twee schermen gaan testen op drie niveaus. Mensen moeten het eerst willen gebruiken, dan begrijpen hoe het werkt en dan gaan gebruiken. Pas als we die drie niveaus goed begrijpen gaan we het echt laten bouwen.

Paul Ruseler
Paul Ruseler

Wat maakt jullie plan vernieuwend?

Grote digitale schermen zijn steeds meer onderdeel van het straatbeeld of het interieur van gebouwen. Maar echt mooie content bestaat hier niet eigenlijk voor. Het is vooral nog reclame of praktische informatie. Wij willen een mix van een fototentoonstelling en een sociaal platform ontwikkelen dat een waardevolle bijdrage aan een openbare ruimte kan geven.

Hoe gaan jullie er geld mee verdienen?

Wij willen samenwerkingen aangaan met steden en gemeentes die zorgdragen voor een leefbare stad met een bloeiende cultuur en plaats voor debat. Daarnaast willen we met digital signage bedrijven samenwerken. Display advertising is op z’n retour omdat mensen er niet meer naar kijken. Door kwalitatieve en relevante content toe te voegen kan de functie van zo’n scherm veranderen.

Gebruiksvriendelijkheid is de sleutel van jullie prototype. Hoe zorgen jullie ervoor dat de drempel om te interacteren met het publieke scherm zo laag mogelijk is?

We bouwen alle technologie in de browser zodat je niets hoeft te downloaden. Een simpele URL en een hashtag is voldoende. Het werkt via wifi, 3G, 4G en op alle telefoons. Wat betreft de interactie komt alles aan op goed ontwerp. En daarbij is elke aanname over het gedrag van de gebruiker sowieso onjuist, dat hebben we inmiddels wel geleerd. Build, test, iterate, again – het levensmotto van elke start-up.

Lees ook: Zeventien pilots en prototypes kregen subsidie in het kader van de Regeling Journalistieke Innovatie

Deel dit artikel:

Reageer