De tool van het Duitse Opinary biedt uitgevers een nieuwe manier om interactie te creëren

Screenshot tool Opinary peilingen

De Duitse krant Die Welt heeft met de tools voor interactieve peilingen van Opinary 100.000 euro extra aan abonnementen binnengehaald, in slechts 3 maanden tijd. Cornelius Grey, CEO van Opinary, vertelt over de opmars van zijn bedrijf in Duitsland, Engeland en nu ook Amerika.

Het Berlijnse bedrijf Opinary, die zich specialiseert in gebruikersinteractie, biedt zes hulpmiddelen voor inzicht in de mening van lezers. De tools zien er verschillend uit, maar bieden allemaal in één oogopslag overzicht over een actueel onderwerp op een mediasite. Ze zorgen dat de gebruiker een standpunt in kan nemen en die mening vervolgens kan vergelijken met hoe anderen hebben gestemd.

Snel inzicht in meningen

Opinary tool opiniepeiling‘Op die manier gaan we de filterbubbel tegen,’ zegt CEO Cornelius Frey. Wil je, als uitgever of als gebruiker van een mediasite, weten hoe de meningen over een bepaald onderwerp verdeeld zijn, dan krijg je daar met de tools snel inzicht in. Veel sneller dan wanneer je comments onder een artikel door zou spitten, zegt Frey. Hoe betrouwbaar de tools zijn? Hij is voorzichtig met het doen van uitspraken. ‘We doen geen wetenschappelijk onderzoek en hebben ook niet het doel verkiezingspolls te vervangen. Wel zagen we bij onze peilingen over Brexit en de Amerikaanse verkiezingen al in een vroeg stadium welke kant het op zou gaan.’

Op het moment heeft Opinary 60 miljoen unieke bezoekers per maand. Zo maken de vijftien grootste Duitse uitgevers allemaal gebruik van Opinary, net zoals The Guardian, New York Times en Huffington Post. Sinds medeoprichter en zus Pia Frey in New York zit, gaat het in Amerika ook steeds beter met Opinary: volgens Frey zijn er toezeggingen gedaan door NBC, Forbes en Fortune om in zee te gaan met Opinary. 

Bemoedigende cijfers

Oliver Michalsky, plaatsvervangend hoofdredacteur van Die Welt, zegt op de website van Opinary dat lezers de intuïtieve interactie met de tools van Opinary erg waarderen. Frey: ‘We zien dat alle klassieke statistieken voor uitgevers omhoog gaan, zoals de tijd doorgebracht op de website en het aantal keren dat een artikel gedeeld wordt. Op de advertenties die worden vertoond na een peiling wordt 10 keer meer geklikt dan op tekstbanners.’ 

Lezers gebruiken de tool intensief, vooral met betrekking tot actuele controverses

Nadat een gebruiker zijn stem heeft uitgebracht in één van de gebruikerspeilingen ziet hij een advertentie die wat inhoud betreft aansluit bij de peiling. Die Welt toont dan onder andere een abonnement en kreeg op die manier 100.000 euro extra abonnementsinkomsten in 3 maanden tijd. De advertentie-inkomsten worden gedeeld tussen Opinary en de uitgever. Opinary werkt niet alleen met uitgevers; ook andere bedrijven zoals Siemens gebruiken de tools. Ondertussen is Opinary ‘per ongeluk’ nu al winstgevend, zoals Frey zegt – hij had het nu nog niet verwacht, met een bedrijf dat hij in 2013 startte als zijproject.

Peilingen als bron voor artikelen

Eén van de eerste gebruikers van Opinary, dat toen nog Pressekompass heette, is Spiegel Online. Christina Elmer, hoofd datajournalistiek bij Spiegel Online, zegt dat het logisch was om in zee te gaan met Pressekompass, omdat het interactieve elementen combineerde die er op dat moment nog niet waren op de Duitse markt. Die keuze is een goede gebleken. ‘Lezers gebruiken de tools erg intensief, vooral met betrekking tot actuele controverses,’ aldus Elmer.

Dat beaamt Anna-Beeke Gretemeier, hoofdredacteur van Stern. ‘De tool is uitermate geschikt voor speciale gebeurtenissen zoals de Duitse verkiezingen in september. Gebruikers zijn direct betrokken en er vindt nog meer interactie plaats. We gebruiken de resultaten van een peiling ook als een bron voor andere artikelen zoals: “Dit is wat Stern lezers vinden van bondskanselier Merkel.”‘

Demografische gegevens

Voor komend jaar is het plan om meer inzicht te bieden in de demografische gegevens van de stemmers, zoals sekse en leeftijd. Uitgevers hebben al toegang tot een dashboard met de peilingen van alle klanten van Opinary – dus niet alleen hun eigen. Op vrijdag 10 november waren er 3314 peilingen live over het gehele netwerk. Om ervoor te zorgen dat een peiling niet wordt verstoord door nepaccounts of bots, kan er vanaf elk IP-adres slechts eenmaal gestemd worden.

Over Anrike Visser

Anrike Visser is bedrijfskundige, antropoloog en journalist. Ze heeft vier jaar gewerkt bij toezichthouder AFM. Schrijft nu vanuit Berlijn over start-ups, big data en fintech.

Reageer

Geef een reactie

*