Hoe het Turkse mediaplatform TRT World over de hele wereld voet aan de grond krijgt

Nieuws |
  • Ans Boersma
  • 18 januari 2018
  • 830 woorden , 4 min. lezen

TRT World werd in november 2015 in Istanbul opgericht. Het kanaal begon met televisie, een jaar later werd de digitale afdeling gelanceerd waar nu meer dan honderd mensen werken. ‘We nemen de beelden van TRT World TV niet direct over, we  produceren vooral ook zelf content,’  zegt Riyaad Minty, waarnemend directeur Digital & Strategy. Op de afdeling zijn net zoveel mensen met het creëren van nieuwe content bezig als met de strategie van TRT World. ‘Er zit een hoop denkwerk achter. We analyseren nauwgezet het gedrag van publiek en briefen vervolgens onze mediamakers. Data maakt de newsroom slimmer.’ Het publiek heeft geen invloed op de keuze van onderwerpen, wel op de manier waarop het verhaal verteld wordt. ‘Je kunt een verhaal namelijk op honderd verschillende manieren brengen. Wij zoeken naar de perfecte vorm.’

Niet kopiëren

TRT World stuurt wekelijks correspondenten op stap en deed inmiddels verslag vanuit meer dan honderd landen. TRT World wordt in de regio vergeleken met AJ+, het digitale kanaal van Al Jazeera. Maar het bedient een andere doelgroep, zegt Minty, die aan de wieg stond van AJ+. ‘Als het over innovatie gaat, is het de kunst om niet te kopiëren. Mensen vragen me dan: hoe kan ik het succes van TRT World implementeren? Maar je moet op zoek gaan naar je eigen publiek en daar iets nieuws voor maken.’ Voor inspiratie kijkt hij dan ook niet naar nieuwssites, maar naar de entertainmentindustrie.

We zijn dragers van de Turkse boodschap. Dit is hoe wij Turkije zien

TRT World sluit zich aan bij de beweging rond constructieve journalistiek. Where news inspires change, is het motto van het platform. Als voorbeeld noemt Fatih Er, director News, de documentaire ‘Jarablus, rising from the ashes’ over de wederopbouw van de Syrische stad Jarablus na de bevrijding van IS. De documentaire won afgelopen jaar de prijs voor beste documentaire van BroadcastPro Middle East. ‘We interviewden een Armeense familie. Allebei oud, daarom liet IS hen met rust. Maar ze hadden een medische behandeling nodig. Na de uitzending belde een Armeense organisatie dat een Armeens ziekenhuis in Istanbul hen wilde behandelen. Het echtpaar is toen overgebracht naar Turkije.’

Betrokkenheid

Of TRT World activistische journalistiek nastreeft? Er: ‘We willen on the ground verandering brengen, we willen helpen. TRT World wil het publiek en overheden beïnvloeden.’ Research director Pinar Kandemir sluit zich hierbij aan. ‘Grote politiek maken we klein: het menselijke verhaal staat centraal. Nieuws staat altijd voorop, maar de invalshoek is anders.’
Een uitdaging waar TRT World nog voor staat is audience engagement. ‘Mensen willen iets doen als ze onze beelden zien. Dat gesprek willen we goed gaan stroomlijnen,’ zegt Riyaad Minty. Op de website kan niet gereageerd worden. ‘We zijn op zoek naar een manier waarop we een constructief gesprek kunnen aangaan met het publiek. Je hoort vaak op redacties: “We hoeven dat thema niet meer, we hebben al zoveel over vluchtelingen gepraat, het publiek heeft daar geen behoefte meer aan.” Maar dat is een verkeerde aanname. Het publiek wil juist geïnformeerd worden. Onze doelgroep heeft behoefte aan diepgaande verhalen. Ze weten dat de wereld geen vrolijke plek is en willen weten wat er aan de hand is.’

Turks geluid

TRT World komt voort uit TRT, het eerste kanaal van de Turkse staatstelevisie. Op de redactie werken mensen uit 51 landen. Op de redactievloer levert dat regelmatig discussies op, zegt Kandemir. Maar TRT World vertegenwoordigt het perspectief van Turkije, benadrukt ze. ‘Het Turkse publiek betaalt dit kanaal met hun belastinggeld. We zetten hun visie niet centraal in onze verslaggeving, maar het is een dunne lijn. We zijn een overheidskanaal en we voelen ons verantwoordelijk richting het Turkse publiek.’ Er vult aan: ‘We zijn dragers van de Turkse boodschap. Dit is hoe wij Turkije zien. TRT World is ontstaan vanuit de behoefte aan een internationale stem, in plaats van, bijvoorbeeld, een eurocentrisch beeld over Turkije.’
De vraag is in hoeverre TRT World binnen Turkije onafhankelijk opereert. Het wordt gesteund door een staat die op het gebied van persvrijheid slecht te boek staat en gebruikt bijvoorbeeld  voor de Gülenbeweging de Turkse overheidsbenaming Fethullah Terrorist Organisation (FETO).  ‘We proberen een neutraal perspectief te bieden. We zijn alleen niet neutraal als het op schending van mensenrechten aankomt,’ zegt Pinar Kandamir.

Bij de top horen

In 2018 blijft het platform zich verder ontwikkelen. ‘Stay tuned,’ zegt Riyaad Minty, die niet teveel wil prijsgeven over de plannen voor het nieuwe jaar. Wel komt TRT World met een innovatief digitaal model voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar. 2018 wordt vooral het jaar waarin TRT World in balans komt, volgens Minty. ‘Vanaf 2016 hebben we geprobeerd helder te krijgen wie ons publiek zijn en waar we staan in de digitale markt. Dat weten we nu. TRT World zal in 2018 op alle devices te vinden zijn. We willen bij de top van de digitale mediamerken horen. Over vijf jaar nemen we de lead in de journalistieke digitale industrie.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.