Vijf projecten ontvangen innovatiesubsidie

_mg_7498

Vijf vernieuwende journalistieke projecten. Uiteenlopend van pop-up journalistiek en mobile storytelling, tot een boekendatabase en een datajournalistieke tool. Dat is de oogst van de twaalfde ronde van de Regeling Journalistieke Innovatie.

Ook deze ronde hebben de aanvragers veel werk verzet voordat de subsidies werden toegekend. Zo werden de oorspronkelijke 36 ideeën eerst getoetst door een expertcommissie, werden twaalf daarvan bijgeschaafd in de Pressure Cooker en uiteindelijk elf als aanvragen gepresenteerd voor het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Op 7 december 2016 heeft het bestuur van het Stimuleringsfonds besloten een bedrag van in totaal € 306.500,– beschikbaar te stellen aan de volgende vijf projecten. Het resterende bedrag van de beschikbare € 400.000,- wordt toegekend aan verschillende projecten die de kans krijgen om een pilot uit te voeren. Over deze projecten volgt snel meer informatie.

Professionalisering van Pop-Up Journalism – € 35.000,00

Pop-up Journalism laat Nederlandse jongeren op festivals en evenementen live getuige zijn van nieuwsgebeurtenissen waar ook ter wereld. Door een live audio- en videoverbinding op te zetten kunnen millennials in contact komen met getroffenen van een natuurramp, toeschouwers van een verkiezingsdebat of ervaringsdeskundigen in probleemgebieden. De journalist bemiddelt enkel het directe contact tussen publiek en bron en jongeren kunnen het gesprek aangaan met betrokkenen. Zo wordt een doelgroep aangeboord die de traditionele journalistiek zelden bereikt.

Media Distillery OnDemand – € 50.000,00

Het doel van Media Distillery OnDemand is om journalisten te helpen in het proces om van ruw audio- en beeldmateriaal te komen tot een verhaal of eindproduct. Hiertoe wordt het handmatig schrijven van spotlijsten geautomatiseerd, met behulp van geavanceerde spraak- en beeldherkenning. Redacties zijn nu talloze uren kwijt aan het spotten van ruw materiaal. Een zeer intensief en langdurig proces. Met dit project kan grote tijdswinst worden geboekt. Belangrijke vormen van kwalitatieve journalistiek die nu onder druk staan, zouden hiermee voor veel redacties betaalbaarder kunnen worden.

SnapStat – € 48.690,00

SnapStat helpt journalisten ingewikkelde data via simpele visuele explainers begrijpelijk en inzichtelijk te maken. Zo worden moeilijk te lezen figuren en tabellen met (statistische) gegevens voor elke journalist bruikbaar. SnapStat moet het werk van de journalist beter en efficiënter maken. Met de toenemende journalistieke belangstelling voor data, is het belangrijk dat deze data op een juiste manier worden geïnterpreteerd.

FairyTale – € 80.000,00

Fairytale is online storytelling software waarmee journalisten, zonder tussenkomst van designers en developers, mobiele verhalen kunnen maken en publiceren. Zo kan de journalist in korte tijd verhalen vol video, audio en tekst in elkaar zetten en publiceren. Mobile storytelling is de toekomst, maar produceren is nu elke keer het wiel opnieuw uitvinden. Fairytale gaat dit proces stroomlijnen met een standaardtool. Daarmee wordt mobile storytelling betaalbaar en bereikbaar voor alle journalisten.

Backlight – € 92.960,00

Backlight is de LexisNexis voor boeken. De online tool geeft journalisten de mogelijkheid om het volledige boekenaanbod in Nederland op slimme manieren te doorzoeken en bevragen. Hiermee gaat het project vele malen verder dan de huidige tools die er zijn om boeken te zoeken en doorzoeken. Dit is een tool die informatievergaring voor journalisten moet verrijken. Bronnen en geluiden die anders onbekend zouden blijven, komen hiermee binnen handbereik van de journalist. Journalistiek zou hiermee sneller, beter en afwisselender tot stand kunnen komen.

Deel dit artikel:

Reageer

  • Rob Visser

    Vijf zeer interessante projecten die kunnen bijdragen aan belangrijke vernieuwingen.