VR-bril gekocht? Dit zijn de beste journalistieke VR-producties

VR-brillen bereiken de grote massa nu Albert Heijn ze voor een spotprijs verkoopt als onderdeel van een dino-plaatjes-spaaractie. Maar je kan er meer mee dan dino’s bekijken: wij zetten de beste journalistieke VR-producties voor je op een rij.

De Google cardboard bestaat al sinds 2014, maar bleef toch voornamelijk een dingetje voor gadget-nerds. Je legde al snel twee tientjes neer voor de kartonnen bril en moest hem vervolgens ook zelf in elkaar zetten.

Tegenwoordig is dat makkelijker. The New York Times gaf de brillen gratis weg aan abonnees, het Eindhovense nieuwsplatform E52 gaf ze aan haar leden en ze liggen ook al een tijdje bij de Action voor een paar euro. Maar een marketingcampagne van de grootste supermarkt van Nederland kan de échte doorbraak betekenen van de kartonnen VR-bril.
De cardboard is de goedkoopste, en technologisch eenvoudigste vorm van VR. Je hoeft alleen maar een speciale app op je smartphone te installeren en je telefoon in de bril te stoppen. De bril biedt niets meer dan twee glaasjes met precies de juiste sterkte en afstand om de app zijn werk te laten doen. Doordat je linker- en rechteroog een ander beeld te zien krijgen ontstaat een gevoel van diepte.

Dat effect is lang niet zo sterk als bij geavanceerde VR-brillen zoals de Oculus Rift. Er is ook wat discussie of je de cardboard wel echt virtual reality kunt noemen (de meeste journalistieke producties voor de bril zijn meer 360-graden video’s), maar het geeft wel een aardig voorproefje van de mogelijkheden.

Juist omdat de bril zo laagdrempelig is, is er al veel voor ontwikkeld. Wanneer je kinderen uitgespeeld zijn met de bril heb je dus een mooie kans om te zien wat voor coole journalistieke producties er mee zijn gemaakt.

Mediabedrijven zetten VR vooral in om een bepaalde sfeer over te brengen van een plek waar je zelf niet zo snel komt. Zo zijn er veel journalisten die je meenemen naar Syrië of een vluchtelingenkamp, of de top van het nieuwe World Trade Center. We zetten vijf journalistieke VR-reportages op een rij. Heb je aanvullingen? Laat het weten in de reacties.

Welcome to your cell – The Guardian

App voor Android, iOS en Samsung Gear. Download.

Screenshot Welcome to your cell, The Guardian
Screenshot Welcome to your cell, The Guardian

The Guardian laat je met deze VR-productie ervaren hoe het is om in een kleine Amerikaanse isoleercel opgesloten te zitten. Je ziet de hele film niks anders dan de binnenkant van een cel. Door slim gebruik te maken van audio weet de film een akelige sfeer neer te zetten.

 

NYT VR – New York Times

App voor Android en iOS. Download.

Eén van de reportages gaat over de man die de top van het WTC beklom
Eén van de reportages gaat over de man die de top van het WTC beklom

Wanneer je de grootste krant ter wereld bent, heb je ook meer middelen om dure VR-producties te bouwen. De New York Times komt regelmatig met nieuwe VR-verhalen, en bundelt ze allemaal in een speciale NYT VR-app. Zo vind je onder meer een reportage over walvissen en een reportage over de man die de top van het nieuwe World Trade Center beklom.

Vluchtelingen komen aan in Lesbos – Brandpunt

Te bekijken op Youtube.

Screenshot van één van de video's van Brandpunt
Screenshot van één van de video’s van Brandpunt

De KRO-NCRV was de eerste Nederlandse omroep die een journalistieke productie maakte voor de Google Cardboard. Journalist Hans-Jaap Melissen maakte een aantal 360-graden video’s van vluchtelingen die aankomen op het Griekse eiland Lesbos. Ga met je smartphone naar de Youtube-video en klik op het witte brilletje rechtsonderin het scherm om naar de cardboard-versie van de video te schakelen.

Inside Syria – ABC News

Te vinden in de app van Jaunt, voor Android, iOS, Samsung Gear, Vive en Oculus. Download.

Screenshot uit Inside Syria, ABC News
Screenshot uit Inside Syria, ABC News

Het Amerikaanse ABC News ontwikkelde samen met VR-productiebedrijf Jaunt verschillende reportages. Eén van de verhalen die je daarin kunt zien gaat over de vernietiging van historische gebouwen in Syrië. Ook zijn er reportages vanuit Noord-Korea en 360-graden beelden van Nepal. De video is terug te vinden in de app van Jaunt, waar je meer experimentele VR-content vindt zoals concertregistraties en korte films.

Clouds over Sidra – Verenigde Naties

Te vinden in de app van Vrse, voor Android en iOS. Download.

Screenshot van Clouds over Sidra
Screenshot van Clouds over Sidra

Eigenlijk geen journalistiek, omdat het niet door een journalistieke organisatie is geproduceerd, maar desondanks een inspirerend voorbeeld. De Verenigde Naties liet een VR-film ontwikkelen over de vluchtelingenproblematiek. In de film volg je een jong Syrisch meisje in een vluchtelingenkamp. De app van Vrse bevat ook VR-verhalen van Vice en The New York Times.

Nog meer VR…

Het Eindhovense nieuwsplatform E52 laat zien hoe je als regionale journalistieke organisatie virtual reality kan inzetten. Zo maakten ze 360-graden reportages over de Dutch Design Week. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek subsidieerde het project VRnu waarin onder meer gewerkt wordt aan een online-platform waarop je makkelijk VR-producties kan delen.

Fotograaf Martin Bruining maakte 360-graden foto’s en audio van vluchtelingen die arriveren op het Griekse eiland Lesbos. De panoramafoto’s zijn via je browser met een VR-bril te bekijken, maar  ook als panaroma-foto’s op je desktop.

Over Casper Wolfert

Casper Wolfert is innovatie- en procescoördinator bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hij schrijft op SVDJ.nl over journalistieke innovatie, start-ups en de innovatieregeling.

Reageer

Geef een reactie

*