Hoe web analytics journalisten kan helpen om hun publiek te leren kennen

web analytics

Sinds begin dit jaar doet docent en onderzoeker Mijke Slot van de Erasmus Universiteit onderzoek naar de relatie tussen journalisten en hun publiek. Redacties gebruiken web analytics om hun publiek beter te leren kennen. In de nieuwste aflevering van de podcast Klikt het? praat Slot met Erik van Heeswijk, directeur van data-analysebedrijf SmartOcto, over wat al die gegevens kunnen opleveren. 

Journalisten maken op allerlei manieren gebruik van data om hun werk beter te kunnen doen. Zo helpen opiniepeilingen bijvoorbeeld bij het voorspellen van verkiezingsuitslagen. Ook kan datajournalistiek tot verrassende nieuwe inzichten leiden, en kunnen datavisualisaties dat soort inzichten begrijpelijk maken voor een breed publiek. Slot noemt de prijswinnende NOS productie Zo dun moet je écht zijn als je model wilt worden als pakkend voorbeeld.

Maar journalisten verzamelen niet alleen data over de onderwerpen waarover ze publiceren. Ze verzamelen ook steeds meer informatie over hun lezers en kijkers; met webanalyticstools als Google Analytics. Hierdoor weten ze onder andere welke publicaties het beste presteren en wat voor apparaten hun lezers gebruiken om nieuws te consumeren.

Keuzes maken op basis van data?

In de nieuwste aflevering van Klikt het!? gaat Slot in gesprek met Erik van Heeswijk, directeur van data-analysebedrijf SmartOcto. Volgens Van Heeswijk hebben de meeste nieuwsorganisaties heel veel informatie over hun gebruikers. Redacties weten niet alleen wat voor apparaten hun lezers gebruiken, maar ook waar ze wonen, via welke socialmediakanalen ze op nieuwswebsites terecht komen. En soms hebben ze zelfs informatie over de leeftijd, het geslacht en persoonlijke interesses van hun lezers. Toch vinden journalisten het vaak lastig om dat soort informatie te gebruiken om beslissingen te nemen. Webanalyticstool SmartOcto moet dat probleem oplossen. De tool maakt bezoekersstatistieken begrijpelijk voor journalisten en doet aanbevelingen op basis van die statistieken. Als journalisten hun verhalen meer willen afstemmen op wat de lezer graag leest, kunnen ze  volgens Van Heeswijk makkelijker bepalen in welke verhalen ze veel tijd moeten investeren, en welke verhalen ze beter links kunnen laten liggen. Daarnaast laat de tool ook zien hoe bestaande content beter gepusht kan worden.

In de toekomst hoopt Van Heeswijk met SmartOcto nog meer gedetailleerde informatie te kunnen verzamelen. Op Nu.nl analyseert de webanalytics-tool nu bijvoorbeeld al hoe verhalen de stemming op het forum beïnvloeden. Dit soort functionaliteiten kan uitgebreid worden. Zo zou de tool misschien kunnen laten zien welke columnisten veel invloed hebben op het sentiment van het publiek, of welke doelgroepen het beste bereiktkunnen worden met specifieke nieuwsverhalen.

Veranderende werkwijze

‘Kommer-en-kwelverhalen’ leveren op veel nieuwssites de meeste clicks op, weet Slot. Vanuit commercieel oogpunt lijkt het daarom misschien logisch om vooral filmpjes van auto-ongelukken en dergelijke te publiceren. De journalistiek zit echter anders in elkaar dan de meeste andere sectoren, nieuwsmedia hebben een maatschappelijke taak en moeten daarom ook weleens verhalen schrijven die wat minder smeuïg zijn. Journalisten zullen volgens Slot daarom op zijn minst een deel van de touwtjes zelf in handen moeten houden. Zij kunnen immers het beste inschatten welke verhalen van maatschappelijk belang zijn, en welke verhalen niet.

Luister hier de nieuwste aflevering van Klikt het?

Foto door M. B. M. 

Over Inge Beekmans

Inge Beekmans geeft les over online journalistiek en innovatie aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Naast haar baan als docent werkt ze als freelance journalist, tekstschrijver, vormgever en bouwt ze websites | Twitter: @ingebeekmans