Wetenschapsjournalistiek van De Focus moet nationaal naam gaan maken

Hoewel De Focus tijdens The Challenge 2015 net naast de prijzen greep, ging het online kennisplatform in april vorig jaar vol goede moed van start. Er is inmiddels veel vooruitgang geboekt, maar volgens Minke de Haan, voorzitter van het promotieteam, blijft meer naamsbekendheid een belangrijk doel.

De Focus is een online podium waarop jonge academici hun onderzoeken kunnen publiceren voor een brede groep lezers, door het te verpakken in een bondig en begrijpelijk artikel. Op die manier wordt complex, diepgaand onderzoek op een toegankelijke manier verbonden met de maatschappelijke praktijk, en leren studenten hun bevindingen buiten een ‘universitair vacuüm’ te presenteren. “Wij vinden het belangrijk dat nieuwe kennis en interessante inzichten niet bij de docenten blijven liggen, maar dat de hele maatschappij ervan kan profiteren,” zegt medeoprichter Minke de Haan, die zelf rechten en internationale betrekkingen studeerde.

De Focus biedt meer diepgang dan een vluchtig bericht op nu.nl of nos.nl

Momenteel heeft De Focus een team van tien vrijwillig schrijvende redacteuren. Velen van hen volgen studies in de geesteswetenschappen, maar ook in onder meer politicologie, neurobiologie en natuurwetenschappen. Op de homepage prijken prikkelende artikelen met uiteenlopende titels als ‘Waarom de meeste oorlogsmisdadigers onbestraft blijven’ en ‘Onbetaalbaar rendement in het onderwijs’. Volgens De Haan komt de wetenschappelijke journalistiek van De Focus de diepgang van de nieuwsvoorziening ten goede. “Als je een vluchtig bericht op nu.nl of nos.nl leest, mis je vaak belangrijke achtergrondinformatie over de bredere context waarin die informatie geplaatst moet worden. Op onze website krijg je diepgaand wetenschappelijk onderzoek op een toegankelijke manier voorgeschoteld.”

Tijd om de naam te vestigen

Nadat De Focus in de eerste maanden veel nieuwe inzichten opdeed, worden er nu met regelmaat artikelen gepubliceerd en is de toevoer van nieuwe stukken redelijk constant. Hoewel De Haan en de andere initiatiefnemers tevreden zijn over de kwaliteit en diversiteit van de stukken, reiken de ambities verder dan het bereiken van een relatief kleine groep academici. “Het wordt nu wel tijd om onze naam definitief te vestigen. Veel studenten en docenten zijn enthousiast over het concept, maar het is te vroeg om te zeggen dat we al een begrip zijn”, zegt De Haan. “We willen banden met alle universiteiten en hogescholen in Nederland, zodat alle studenten weten dat ze een goed onderzoek ook online kunnen publiceren.”

element-logo-groen

Voor het versterken van de bekendheid en de mogelijkheden van redactie is De Focus daarom bezig met een nieuwe subsidieaanvraag bij het Utrechtse universiteitsfonds, waarvan het platform eerder al subsidie ontving voor het bekostigen van de website. De Haan en haar collega’s- onder wie hoofdredacteur Jennifer Kerkman (promovendus bewegingswetenschappen) en eindredacteur Aster Dieleman (afgestudeerd in Noord-Amerikastudies)- zetten in op nationale bekendheid, waardoor zowel de financiële mogelijkheden als de mankracht zouden toenemen. “We werken op dit moment vooral samen met jongere PhD-studenten of docenten die enthousiast zijn over het initiatief en aan hun studenten vertellen over het bestaan van De Focus. Daarnaast hebben we samengewerkt met het Descartes College, een honoursprogramma aan de Universiteit Utrecht. Studenten aan dit programma herschreven hun onderzoek voor onze website.”

Brug tussen universiteiten en maatschappij

Vooralsnog heeft De Focus zo’n 15.000 bezoekers bereikt, een aantal dat het team de komende periode graag flink ziet stijgen. Afhankelijk van de beschikbare subsidie wil het journalistiek-wetenschappelijke podium zich behalve op geschreven artikelen ook op andere vormen van kennisoverdracht gaan richten. “Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan animatiefilmpjes of podcasts. Op dit moment hebben we daar nog niet de middelen voor, maar het is wel leuk om al over na te denken,” aldus De Haan, die spreekt van een verplichting om wetenschappelijke kennis te valoriseren. “Alle universiteiten moeten communiceren met de maatschappij die ze onderzoeken, en uitleggen waarom dat onderzoek zo belangrijk is. De Focus kan daarin een belangrijke brug zijn.”

Over Matthijs Van Schie

Met een open vizier aan het begin van een (hopelijk succesvolle) journalistieke loopbaan. Studeerde Geschiedenis en Internationale Betrekkingen in Rotterdam. Schrijft graag over alles wat er toe doet in binnen- en buitenland, van (internationale) politiek tot horeca en van sport tot onderwijs.

Reageer

Geef een reactie

*