WhatsNew stuurt Eindhovenaren een dagelijkse nieuwspodcast via WhatsApp
Nieuws |WhatsNew is een initiatief van drie studenten van de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Ze startten het project tijdens het vak Ondernemerschap & Innovatie en bouwen dat gestaag uit. WhatsNew heeft zo’n 200 aangemelde leden die iedere ochtend een nieuwsbericht ontvangen.
Sinds kort werkt de start-up samen met het Eindhovens Dagblad (ED), in een pilot-project waarbij ze proberen te ontdekken welke berichten goed werken en hoe zij kunnen groeien. Daarnaast werken zij samen met Bron Fontys, de nieuwssite voor studenten van Fontys-opleidingen. De ED-pilot loopt vandaag af, en hoewel de redacteuren nog moeten evalueren of zij met de krant verder willen werken is het de bedoeling WhatsNew uiteindelijk op eigen houtje uit te breiden. ‘We willen kijken of we met alles wat we hebben geleerd bij het ED zelf een grotere groep gebruikers kunnen opbouwen’, vertelt mede-oprichter Femke Molenaar.
Ingesproken nieuwsbericht
WhatsNew gaat uit van een simpel concept. WhatsApp-gebruikers kunnen zich aanmelden voor de dienst en krijgen dan iedere ochtend om acht uur een ingesproken bericht van anderhalve minuut te horen. De redacteuren van WhatsNew praten de luisteraars bij over het laatste nieuws. Iedere ochtend staat het team om zeven uur op, bekijken het nieuws, schrijven een script en spreken een bericht in. Meestal gaat het om drie nieuwtjes, zegt Femke’Een mix van need-to-know en nice-to-know.’
In tegenstelling tot veel andere ‘ochtendpodcasts’ kijkt WhatsNew voor het ED-nieuws niet naar het nieuws dat nog gaat komen, maar naar wat zich die nacht heeft afgespeeld. En omdat het alleen om nationaal of regionaal nieuws gaat is het soms lastig iets relevants te vinden. Zelfs nieuws van de avond ervoor wordt niet meer gepost. Dat was eerder wel zo: ‘Soms maakten we onze berichten die avond al. Maar sinds we met het ED samenwerken krijgen we steeds vaker te horen dat lezers dat nieuws al hadden meegekregen.’
Studentenstart-up
Molenaar begon WhatsNew vorig jaar met haar medestudenten Bram en Inge. Ze richtten zich met de start-up aanvankelijk vooral op jongeren tussen de 18 en 23 jaar. ‘Die zijn doorgaans minder met nieuws bezig. Daar zagen we kansen,’ vertelt Femke. Het team koos voor audioberichten in plaats van een lap tekst. ‘Zo kun je het gewoon op de fiets luisteren en daarna weer overschakelen naar Spotify. Het is kort maar krachtig, we geven alleen de kern van het nieuws door.’
Toen de start-up een paar maanden draaide bleef het aantal leden steken op zo’n 200, zegt Molenaar. Omdat het team WhatsNew verder wilde laten groeien zocht het team contact met andere media. ‘We probeerden het eerst bij NU.nl en gingen in gesprek met de hoofdredacteur, maar die had er uiteindelijk geen interesse in. Kort daarna NU.nl wel zelf met een WhatsApp-dienst in de ochtend, al zijn dat geen audioberichten.’
Pilot bij ED
De samenwerking met het ED is geregeld via Broeinest Brabant, een incubator voor journalistieke start-ups. Via de incubator kwam WhatsNew in aanraking met de chef online van het ED. Onder de vlag van die krant begon WhatsNew een pilot van twee maanden. Tussen half april en half juni mocht de start-up experimenteren met nieuws uit de regio. Wat betreft het ledenaantal is dat een succes; WhatsNew verdubbelde het aantal luisteraars in korte tijd.
Toch stonden ze door de samenwerking ook voor uitdagingen. Waar WhatsNew zich aanvankelijk vooral op jongeren richtte is het publiek van het ED bijna drie keer zo oud. Daar moest de tone-of-voice en de berichtkeuze op worden aangepast. ‘Het toont wel aan dat wat we doen voor meerdere doelgroepen kan worden ingezet,’ denkt Molenaar.
Gebrek aan metrics
De start-up maakt gebruik van WhatsApp, met name omdat ‘iedereen in Nederland dat tegenwoordig wel gebruikt’. Maar ideaal is dat niet. Het gebrek aan metrics is bijvoorbeeld een irritatiepunt. ‘We hebben geen idee hoeveel gebruikers de berichten openen of helemaal afluisteren. We proberen wel iets af te leiden uit het aantal afmeldingen, zoals welke soort berichten wel of niet werken, maar verder weten we weinig,’ zegt Femke. ‘Bovendien hebben we ook niet zó veel afmeldingen dat die echt concrete antwoorden opleveren.’ Als tussenoplossing verstuurden de redacteuren onlangs een enquête. ‘Daaruit bleek dat gebruikers enthousiast zijn.’
Toen WhatsNew nog in de opstartfase zat kreeg het team nog wel eens inhoudelijke feedback op berichten. ‘We vragen mensen altijd aan het eind van een bericht om vragen of opmerkingen te sturen. Maar sinds onze samenwerking met het Eindhovens Dagblad krijgen we bijna geen reacties meer. Waarschijnlijk is dat omdat luisteraars minder snel met een bekend merk in gesprek gaan. Toen we net begonnen waren was daar misschien wat meer sympathie voor.’
Streng WhatsApp
Toch heeft de ED-samenwerking een belangrijk technisch voordeel. De krant liet een eigen tool maken om WhatsApp-berichten te sturen, waar WhatsNew ook gebruik van maakt. Hoe lang dat nog goed gaat is overigens maar de vraag – WhatsApp treedt sinds een paar jaar strenger op tegen zulke zelfgemaakte tools. De dienst wil bedrijven in de toekomst gebruik laten maken van WhatsApp Business. Er wordt gespeculeerd dat die dienst geld gaat kosten, maar daar is nog weinig concreets over bekend. Femke: ‘We zijn er in ieder geval nieuwsgierig naar en we gaan zeker kijken of we daar in de toekomst gebruik van kunnen maken.’
Toekomstplannen
De pilot met het Eindhovens Dagblad loopt nog tot midden juni. Wat er daarna gaat gebeuren, durft Molenaar niet te voorspellen. ‘We kunnen onze samenwerking met het ED doorzetten, maar we willen eigenlijk ook weer voor onszelf beginnen en op die manier uitbreiden. Een subsidieaanvraag is een mogelijke stap. Dan kunnen we ons publiek verder uitbreiden en meer interactie met hen krijgen.’ De drie oprichters zitten midden in hun afstudeerfase aan de FHJ en oriënteren zich nog op hun toekomstplannen na het behalen van het diploma – en op de vraag welke rol WhatsNew daarin speelt.