Met windowing kun je één verhaal eindeloos vertellen – en verkopen

croissant

Wie op zoek gaat naar nieuwe verdienmodellen voor online journalistiek kan zomaar de term ‘windowing’ tegenkomen. Het is een marketingbegrip uit de entertainmentindustrie, maar wat betekent het voor de journalistiek? “Je moet je afvragen: waarom zou het de moeite waard zijn voor mensen om steeds te blijven betalen voor een productie?”

Ward Wijndelts, hoofdredacteur bij Vrij Nederland, legt het principe van windowing uit aan de hand van een croissant: “Bij de Albert Heijn To Go op het station betaal je twee euro voor een croissant, terwijl hetzelfde broodje bij de Albert Heijn in je buurt maar negentig cent kost. Dat vind je normaal.”

Windowing is afkomstig uit de entertainmentindustrie. Het idee is dat een product op verschillende platforms of via verschillende kanalen op verschillende momenten voor een variërende prijs wordt verkocht. Afhankelijk van het platform of het moment zijn mensen bereid een andere prijs te betalen voor het product. Daar kun je als producent op inspelen.

Maximaal benut

Een voorbeeld uit de praktijk is de filmindustrie. Een speelfilm wordt eerst vertoond in bioscopen, vervolgens kun je dezelfde film kopen op dvd, daarna wordt de film uitgebracht op Netflix en als laatste zie je ‘m terug op RTL met reclameblokken. Elke keer is er een nieuw publiek dat bereid is de prijs te betalen die op dat moment voor de film wordt gevraagd. Wijndelts: “Elke keer levert het iets op. Zo wordt het product maximaal benut.”

Terug naar de journalistiek. Hoe werkt windowing daar precies? Wijndelts houdt zich daarmee bezig sinds hij begonnen is als hoofdredacteur bij Vrij Nederland. Als voorbeeld neemt hij een interview met Lodewijk Asscher dat eerst via Blendle te lezen is, dan op de eigen website van Vrij Nederland, en vervolgens opgenomen wordt in een e-bookje met meerdere interviews.

Bij aanschaf van het e-book krijgen mensen de optie zich in te schrijven voor de Vrij Nederland-nieuwsbrief. Wijndelts: “Het levert eerst dus wat geld op via Blendle, daarna genereert het bezoekers op onze eigen site en vervolgens nieuwsbriefabonnees.” Wijndelts benadrukt dat windowing niet alleen om geld gaat. Op dit moment gaat het er bij Vrij Nederland ook om het merk bij een groter publiek bekend te maken.

Negatieve bijklank

Volgens Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, zit er nog meer in. “Windowing wordt vaak in deze beperkte definitie opgepikt: die van copy-paste, hetzelfde artikel op verschillende manieren vermarkten.” Daar komt ook de negatieve bijklank vandaan die windowing soms heeft. Met één product op verschillende manier inkomen genereren klinkt gewoon niet zo sympathiek. Maar dat is slechts één definitie van het begrip, legt Deuze uit.

Je kunt publiceren op een website, maar ook via Blendle, Facebook Instant Articles, Twitter, een Instagram story

Deuze ziet meer toekomst in creatievere vormen van windowing. Dat gaat volgens hem meer richting transmedia-storytelling: “Een journalist kan een verhaal op allerlei manieren vertellen, met gebruik van verschillende media.” Wat verschillende media betreft zijn de mogelijkheden tegenwoordig eindeloos. Deuze: “Je kunt publiceren op een website, maar ook via Blendle, Facebook Instant Articles, Twitter, een Instagram story, een Snapchat-moment, een vlog.” Belangrijk is volgens hem dat het verhaal dat je leest anders is dan wat je in de video ziet, of op Instagram. “Met hetzelfde materiaal maak je verschillende producties voor verschillende media, die wel samenhangen.”

Waarde toevoegen

Deuze geeft toe dat het ingewikkelder en tijdrovender is, maar belangrijk is volgens hem dat je op deze manier waarde toevoegt bij elk ‘window’. Via elk kanaal wordt immers een uniek product geleverd. “Je moet je afvragen: waarom zou het de moeite waard zijn voor mensen om steeds te blijven betalen voor een productie?”

Met uitzondering van Vice wordt aan die creatieve invulling van windowing binnen de journalistiek nog weinig gedaan, vindt Deuze. Hij wijst op een artikel dat onlangs bij De Nieuwe Reporter verscheen, over hoe het Financieele Dagblad de aandacht voor een groot verhaal – een ‘signatuurverhaal’ – opbouwt met verschillende soorten publicaties over hetzelfde onderwerp, zonder het grote verhaal weg te geven. In het geval van het FD betrof het alleen geschreven producties, maar ook video en podcast worden geopperd als mogelijkheden binnen deze strategie.

Deuze ziet zeker potentie voor windowing in creatieve zin. “Het is een hele interessante kans voor journalisten. Er zijn uitzonderlijk veel mogelijkheden: nieuwe verhaalvormen, publieksparticipatie. De journalistiek kan hier nog behoorlijk mee op pad.”

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

1 comments

Geef een reactie

*