Uitgelicht 2016: Zo publiceer je je werk met Facebook Instant Articles

Sinds 12 april heeft Facebook zijn publicatietool Instant Articles opengesteld voor iedereen die zichzelf uitgever noemt. Dit is een korte handleiding waarmee jij, als freelancer, blogger of kleine uitgever, je werk kan publiceren met Instant Articles zonder zelf te hoeven programmeren.

Wat is Instant Articles?

Instant Articles is een publicatiemethode op Facebook. In plaats van linkjes naar je artikelen te posten op Facebook plaats je met Instant Articles het artikel op Facebook zelf, met een gelikt design dat past in de stijl van de Facebook-app. Het grote voordeel hiervan is dat de laadtijd van je artikel drastisch verlaagd wordt, en het geheel er aantrekkelijker uitziet. Dat zou tot een groter bereik moeten leiden. Facebook gaat Instant Articles ook voorrang geven in de tijdlijn van de gebruikers. Verder kun je gemakkelijk advertenties plaatsen in je stukken of zelfs Facebook advertenties voor je laten werven (waar zij dan weer een marge op pakken).

Het belangrijkste nadeel zit hem er natuurlijk in dat je lezers binnen Facebook blijven en niet op je site komen om je artikel te lezen. Je geeft daarmee macht uit handen, houdt het publiek moeilijker vast op je eigen site en krijgt minder inzicht in gebruikersdata. Er is veel geschreven over de vraag of deze nadelen opwegen tegen de voordelen van een groter bereik en Nederlandse uitgevers verschillen hierover sterk van mening. Persoonlijk denk ik dat het vooral goed is om het gewoon te proberen en goed te kijken wat het doet met je bezoekcijfers, likes en reacties.

 

Ook voor kleine uitgevers en bloggers

In eerste instantie mochten alleen exclusieve mediapartners gebruik maken van Instant Articles. Met het openstellen van de tool krijgen kleine uitgevers, hyperlokale nieuwssites, freelance journalisten en bloggers toegang tot dezelfde publicatietool als de New York Times en The Washington Post. Dat klinkt leuk, maar het is helaas niet heel eenvoudig om de tool te koppelen aan je site. Ik ben er voor svdj.nl zelf mee aan de slag gegaan en vertel hier hoe het mij met vallen en opstaan is gelukt. Zelf heb ik nauwelijks programmeerkennis, dus als mij het lukt kun jij het ook.

Ik schrijf deze handleiding als beginner, voor freelancers, bloggers en hyperlocals zonder programmeervaardigheden. Heb je zelf ervaring met Instant Articles? Vind je mijn methode omslachtig of heb je verbeterpunten? Laat het me vooral weten, alle tips zijn welkom. Laat een reactie achter of spreek me aan op Twitter: @casperwolfert.

Wat heb je nodig?

De manier waarop ik svdj.nl heb gekoppeld aan Instant Articles is via een WordPress-plugin. Dit is verreweg de makkelijkste optie omdat je hiervoor nauwelijks in de code zelf hoeft te werken. Dat betekent natuurlijk wel dat je eigen site op WordPress moet draaien, anders werkt deze route niet. Je kunt ook gebruik maken van de API van Facebook, en je kunt aanpassingen maken in de WordPress-plugin om het overzetten van je artikelen meer naar je eigen voorkeuren in te richten. Een grote mediaorganisatie kan developers inzetten om dat soort dingen te realiseren, maar voor een kleine organisatie of blogger is dat onrealistisch, dus daar ga ik het niet over hebben.

Andere benodigdheden: je uitgave moet een Facebook-pagina hebben (deze maak je in een handomdraai). Zorg dat je administratorrechten hebt voor het bewerken van je Facebook-pagina. Je moet ook een redelijke stroom aan artikelen produceren. Instant Articles wordt pas geactiveerd nadat een reviewpanel van Facebook tien voorbeeldartikelen heeft goedgekeurd. Bij afkeuring heb je opnieuw tien artikelen nodig. Ben je blogger en schrijf je vijf posts per maand, dan zal het dus even duren voor je toegelaten wordt.

Zelf ben ik zo’n 16 uur bezig geweest, verdeeld over een periode van drie weken. Met deze handleiding moet dat een stuk sneller gaan, maar reken wel op zo’n 3 à 4 uur om alles op te zetten en dan nog enkele uurtjes om te schaven aan je artikelen om ze te laten voldoen aan de richtlijnen van Facebook. Dit hangt er ook vanaf hoe snel het review-panel goedkeuring geeft. Daarnaast kan de plugin bij sommige WordPress-themes meer problemen geven dan bij andere (het is goed te merken dat de plugin nog maar net ontwikkeld is, en Instant Articles zelf bevat ook nog de nodige bugs). Basiskennis van HTML is noodzakelijk om aanpassingen te kunnen maken als een artikel verkeerd ingeladen wordt.

Je hebt basiskennis van HTML nodig om HTML-tags toe te voegen of aan te passen.
Je hebt basiskennis van HTML nodig om HTML-tags toe te voegen of aan te passen.

Stap 1. Registreer je pagina voor Instant Articles

Registreer je Facebook-pagina voor Instant Articles via https://www.facebook.com/instant_articles/signup.

Stap 2. Installeer de WordPress-plugin

De plugin produceert een RSS-feed van je artikelen waarbij ieder artikel in een format wordt opgemaakt dat voldoet aan de regels van Instant Articles. Ga in je WordPress-dashboard in het linkermenu naar ‘Plugins’. Klik op ‘Nieuwe plugin’ en vul ‘Instant Articles for WP’ in in het zoekveld. Er zijn meerdere plugins beschikbaar, maar ‘Instant Articles for WP’ is gezamenlijk ontwikkeld door WordPress- en Facebook-developers en wordt het meest geupdatet.

 

Installeer de juiste plugin

Installeer en activeer de plugin. Als het goed is zie je nu in de linkermenu-balk ook een knop ‘Instant Articles’. Klik hierop.

Er verschijnt een nieuwe knop in je menu
Er verschijnt een nieuwe knop in je menu

Stap 3. Maak een App ID aan

De plugin vraagt je nu om een App ID en App Secret in te voeren. Dat is een manier om je Facebookpagina aan je WordPress-site te koppelen.

De plugin vraagt om een App ID
De plugin vraagt om een App ID

Om dit te kunnen doen moet je je registeren als developer bij Facebook. Dat klinkt als heel wat, maar is een fluitje van een cent. Bij het invulveld voor de App ID staat een link om een nieuwe ‘app’ aan te maken. Volg de link, registreer je met je eigen Facebook-account en maak een nieuwe app aan door op de juiste knop te klikken. Er volgt een scherm waarin gevraagd wordt welk platform je wilt gebruiken. Klik op ‘website’.

Kies voor 'website'
Kies voor ‘website’

Vervolgens kun je een naam voor je nieuwe app invoeren. In het volgende scherm dien je nog even een mailadres in te vullen en een categorie te kiezen waar je app in valt. Als je dat gedaan hebt komt je in de Quick Start Guide terecht. Voer daar de url in van je website en klik rechtsboven op ‘Skip Quick Start Guide’. Nu kom je bij het dashboard van je app. Vul bij ‘App domain’ nogmaals de url van je site in en klik op ‘Save Changes’. Het dashboard moet er nu als volgt uit zien (met je eigen url’s erin natuurlijk).

Zou zo je app-dashboard eruit moeten zien, met je eigen url's
Zou zo je app-dashboard eruit moeten zien, met je eigen url’s in plaats van https://www.svdj.nl/

Neem de App ID en App secret over en vul ze in bij je WordPress-plugin. De plugin vraagt je om te verbinden met Facebook. Hierna kun je de juiste Facebook-pagina selecteren die je wilt gebruiken.

Loop je vast bij deze stap, dan kun je ook de plugin van Pagefrog gebruiken in plaats van de officiële plugin, omdat je daar geen App ID voor nodig hebt. Nadeel is dat deze waarschijnlijk wat minder betrouwbaar is dan de officiële app.

Stap 4. Verbind je site met Facebook

Ga naar je Facebook-pagina. Klik op Settings -> Instant Articles (of in het Nederlands: Expresartikelen). Dit is de setup-pagina voor je Instant Articles. Hier staan een aantal stappen die je moet doorlopen en vanuit deze pagina kan je je artikelen insturen naar het review-panel. Vul bij stap 1 het websitedomein in dat je wilt gaan gebruiken. In mijn geval was dat ‘svdj.nl’. Om aan Facebook te bewijzen dat die site ook echt van jou is, moet je een meta-tag aan de hoofdpagina van je site toevoegen met de code die Facebook je opgeeft.

Bevestig het webadres door de metatag over te nemen
Bevestig het webadres door de metatag over te nemen

Dit  toevoegen kan in sommige gevallen in de instellingen van je WordPress themes, maar je kunt ook een plugin installeren waarmee dat kan, zoals All In One SEO Pack. Installeer en activeer de plugin in WordPress. Ga naar de instellingenpagina van All in One SEO (of Alles-in-één-SEO, als je de Nederlandse versie hebt) en scroll helemaal naar onder. In het veld ‘Additional front page headers’ (of: ‘Extra voorpagina koppen’) kan je de meta-tag plakken. Vergeet niet de instellingen op te slaan.

Een meta-tag toevoegen met de All in one SEO plugin
Een meta-tag toevoegen met de All in one SEO plugin

Als Facebook je meta-tag gevonden heeft krijg je bij de setup-pagina een bevestiging in beeld te zien als de url correct ‘geclaimd’ is.

Bevestiging dat je url is geclaimd
Bevestiging dat je url is geclaimd

Vul nu bij ‘Production RSS-feed’ het RSS-adres in waar je plugin alle artikelen plaatst. Bij gebruik van de officiële plugin is dit je bestaande webadres gevolgd door /feed/instant-articles. Klik op Save en klik op het pijltje om Facebook de artikelen te laten inladen. Dit kan even duren. Ga bij je Facebook-pagina naar het tabblad ‘Publishing Tools’ en dan onder Instant Articles naar Production om te zien welke artikelen via de RSS-feed zijn ingeladen.

Het overzicht van de ingeladen Instant Articles
Het overzicht van de ingeladen Instant Articles

Op de setup-pagina kun je ook instellen of je het advertentienetwerk van Facebook wilt gebruiken om advertenties te plaatsen in je artikelen. Doe je dit, dan dien je het ook in de WordPress-plugin in te schakelen.

Stap 5. Crëeer de juiste stijl

Maak een stijl aan. Dit doe je opnieuw bij de setup-pagina in Facebook. Je kunt hier nieuwe stijlen toevoegen of de stijl ‘default’ bewerken. Maak je een stijl aan onder een nieuwe naam, geef dit dan ook aan in de WordPress -plugin.

Maak een stijl die past bij je website. Het reviewpanel let hier op. Voeg dus je logo toe, pas de kleurstelling aan, etc.

Stap 6. Check je Instant Articles op fouten

Loop je artikelen na. Foutmeldingen verschijnen met een icoontje in beeld. Je kunt ze oplossen door op het pennetje te klikken en de HTML-code te bewerken. Zo komt er bijvoorbeeld een foutmelding als je een lege paragraaf in de code hebt staan (<p></p>). Je kunt je artikelen bekijken via de app ‘Paginabeheer’. Die is beschikbaar voor Android en iOS. Ga in deze app op zoek naar de knop ‘Instant Articles’ of ‘Expresartikelen’ en je vindt een overzicht van je conceptartikelen.

De 'Expresartikelen'-knop in de Android-app
De ‘Expresartikelen’-knop in de Android-app

Hier kwam ik er bijvoorbeeld achter dat de heading h2 die wij op onze site gebruiken eigenlijk te klein is voor Instant Articles, dus die pas ik in de code aan naar h1.

Een overzicht van je concepten, in de paginabeheer-app
Een overzicht van je concepten, in de paginabeheer-app

Stap 7. Houd je aan de stijlregels van Facebook

Facebook heeft een design guide gemaakt met conventies die je dient te hanteren. Het reviewpanel let hier op. Er is ook een fijn overzicht welke tags je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld een blockquote of GIFje. Via een tab bij je Instant Articles-overzicht en in de Paginabeheer app vind je ook drie voorbeeldartikelen van Facebook zelf. Handig om even af te kijken hoe zij bepaalde HTML-tags gebruiken.

Stap 8. Stuur je artikelen in

Zodra je minstens 10 artikelen hebt kun je bij de setup-pagina op de blauwe knop ‘Submit for review’ klikken. Het resultaat van deze review vind je terug onder de knop. Het kan wel even duren voor de review gedaan is; bij mij duurde het tien dagen. Als er nog dingen mis gaan dan krijg je te lezen wat er nog niet goed is aan je artikelen.

Bij mij ontbrak bijvoorbeeld de eerste zin van ieder artikel omdat wij die in WordPress in een apart tekstvak invoeren. Het reviewpanel keurde mijn artikelen af omdat die eerste zin op onze site wel te zien was en in de Instant Articles niet. Na tien nieuwe artikelen geproduceerd te hebben waarin ik die zin handmatig toevoegde in de code (en opnieuw tien dagen wachten) keurde het review-panel onze stukken alsnog goed.

Stap 9. Start met publiceren

Goedkeuring van het review-panel
Goedkeuring van het review-panel

Gefeliciteerd! Vanaf nu kan je publiceren via Instant Articles. De artikelen zijn in de Facebook-app op Android en iOS te herkennen aan een bliksem-logootje. Desktop-gebruikers worden bij het klikken op de post doorverwezen naar het originele artikel op je website.

Bij problemen kun je kijken in de Quick Start Guide van Facebook of het support-forum van de WordPress-plugin.

 

Je herkent de Instant Articles in de mobiele app aan de bliksemschicht rechtsboven
Je herkent de Instant Articles in de mobiele app aan de bliksemschicht rechtsboven

Over Casper Wolfert

Casper Wolfert is innovatie- en procescoördinator bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hij schrijft op SVDJ.nl over journalistieke innovatie, start-ups en de innovatieregeling.

Reageer

1 comments

Geef een reactie

*