Zo veranderden de nieuwsvoorkeuren van het publiek tijdens de coronacrisis

nieuwsvoorkeuren

Al maanden gaat een groot deel van het nieuws over corona en de impact die het virus heeft op allerlei zaken. Daarom analyseerden onderzoekers van de Universiteit van Texas de vraag naar en het aanbod van coronanieuws in maart en april. Wat blijkt: de media besteedden steeds meer aandacht voor de economische gevolgen van de coronacrisis, terwijl de aandacht van het publiek voor nieuws over het virus zelf flink afnam.

De Amerikaanse onderzoekers van The Center For Media Engagement (verbonden aan de Universiteit van Texas) wilden weten of het nieuwsaanbod van lokale nieuwsomroepen in maart en april overeenkwam met de nieuwsvoorkeuren van het publiek. Daarnaast onderzochten ze de veranderende aandacht voor verschillende corona-gerelateerde onderwerpen en voor coronanieuws in het algemeen.

De focus van lokale omroepen verschoof in de onderzochte periode van acties van lokale en nationale overheden om het virus te bestrijden naar de lokale, economische gevolgen van het virus. Vergeleken met de voorkeuren van de respondenten was er voldoende aandacht voor het aantal overlijdensgevallen en besmettingen in de buurt. Maar de respondenten waren graag beter geïnformeerd geweest over de testcapaciteit en -mogelijkheden in de buurt. Verder bleek de aandacht van het publiek voor zowel nationaal als lokaal coronanieuws in april flink te zijn afgenomen.

Twee surveys in twee maanden

In maart vulden de respondenten de eerste survey in. Daarin gaven ze aan in hoeverre ze over 22 verschillende corona-gerelateerde onderwerpen geïnformeerd wilden worden door de lokale nieuwsomroepen. Vier weken later vulden de deelnemers dezelfde survey in. Ze beoordeelden de verschillende onderwerpen met “totaal niet belangrijk” (0) tot “zeer belangrijk” (3). De onderwerpen varieerden van “aantal personen in je omgeving die positief zijn getest op het coronavirus” tot “evenementen in je omgeving die zijn geannuleerd”.

Vervolgens vergeleken de onderzoekers de resultaten met het aantal artikelen die verschillende lokale omroepen over de verschillende onderwerpen op Facebook plaatsten. Zo konden de onderzoekers meten hoeveel aandacht lokale omroepen aan de verschillende corona-onderwerpen besteedden en hoe die aandacht zich verhield tot de verwachtingen van het publiek. Daarnaast vroegen de onderzoekers in beide surveys naar de mate waarin de respondenten aandacht besteedden aan nationaal en lokaal nieuws over het coronavirus. De antwoorden konden variëren van “totaal niet” (0) tot “heel veel” (4).

Aandacht nam af, focus verschoof

In april bleek de belangstelling voor coronanieuws bij het publiek flink te zijn afgenomen. De aandacht voor nationaal nieuws daalde van 3.29 in maart tot 2.99 in april. Hetzelfde gold voor lokaal nieuws met een score van 3.11 in maart ten opzichte van 2.83 in april. Dat was ook terug te zien in de toegekende waardes aan de verschillende nieuwscategorieën. Van de 22 categorieën uit de eerste survey van maart daalde de score van 17 categorieën significant. Geen enkele nieuwscategorie werd belangrijker bevonden in april dan in maart.

De focus van de media verschoof wel. In april was er meer aandacht voor de economische effecten van het coronavirus (20% van het totale gemeten nieuws in april t.o.v. 14% in maart), het aantal doden (11% t.o.v. 6%.) en de lokale politieke onenigheden over de aanpak van het virus (8% t.o.v. 1%). De aandacht van lokale omroepen voor de situaties van lokale ondernemingen als sportscholen, barretjes en coffeeshops bleef gelijk (21%). De aandacht voor lokale en nationale politieke acties daalde flink (20% t.o.v. 34%), en er werd ook minder aandacht besteed aan het aantal besmettingen in de regio (14 t.o.v. 18%).

Niet altijd een goede match

Het nieuwsaanbod van lokale omroepen kwam op een aantal punten goed overeen met de behoeftes van het publiek. Zo was er naar de smaak van de respondenten voldoende aandacht voor het aantal positieve testen en overlijdensgevallen in de regio en de politieke acties van de lokale en nationale overheid. Onderwerpen die de respondenten zeer belangrijk vonden. Het publiek had weinig interesse voor corona-gerelateerde misdaad en daarover schreven lokale nieuwsomroepen dan ook niet veel.

Er waren ook gevallen waarin er sprake was van een mismatch tussen de voorkeuren van het publiek en de Facebook-posts van de lokale nieuwsomroepen. Er was te weinig aandacht voor de situatie van lokale gezondheidsinstellingen vergeleken met de wensen van het publiek, dat meer informatie wilde over de hoeveelheid beschikbare testen, de mogelijkheden om te testen en de plekken waar je je kon laten testen. Ook over de acties van lokale ziekenhuizen en lokale gezondheidsinstellingen als reactie op het coronavirus werd te weinig geschreven. Over de acties die niet-essentiële ondernemingen (sportscholen, kerken etc.) ondernamen werd te veel geschreven in verhouding tot de wensen van het publiek.

Lessen voor redacties

De onderzoekers hopen dat lokale omroepen de resultaten gebruiken om hun berichtgeving goed te evalueren. De verschillen tussen de voorkeuren van het publiek in de survey en de hoeveelheid artikelen op Facebook bieden nieuwsredacties de kans te bepalen of zij voldoende voldeden aan de verwachtingen van de lezers.

Foto: Ewien van Bergeijk – Kwant 

Over Sergio Nieto Solis

Sergio Nieto Solis rondde een master Media & Journalistiek aan de Erasmus Universiteit af. Als freelance journalist schrijft hij over wetenschappelijke ontwikkelingen in het journalistieke landschap en is hij werkzaam als onderzoeksjournalist bij De Onderzoeksredactie.