Denk Jong start opleiding voor kinderkranten

Angelique van Tilburg en Suzanne Huig

Volgend jaar starten Angelique van Tilburg en Suzanne Huig van de Rotterdamse kinderkrant Jong010 een opleiding waarmee journalisten in andere steden hun eigen kinderkrant kunnen opzetten. Het programma begint in januari en biedt plaats aan tien deelnemers.

Oprichter Van Tilburg begon in 2009 met Jong 010, een gratis lokale krant in Rotterdam voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar. Inmiddels verschijnt de krant maandelijks in een oplage van 40.000. Jong010 draait op een combinatie van subsidie, fondsen en advertentieverkoop.

Haken en ogen

In 2015 kreeg ze een subsidie van het Stimuleringsfonds om met haar bedrijf Denk Jong een franchisemodel voor de kinderkrant te ontwikkelen, maar pogingen om de kinderkrant naar andere regio’s uit te breiden kwamen niet van de grond. Het opleidingsprogramma moet daar verandering in brengen.

Van Tilburg: ‘’We hebben pogingen gedaan om een kinderkrant te beginnen in Zeeland en gemeentes rond Rotterdam, maar daar zaten allerlei haken en ogen aan. Een franchise opzetten is complex. Je moet aan allerlei regels voldoen, mensen vinden het lastig om een contract te tekenen of ze denken er net iets anders over dan wij. Dus dat plan hebben we in de ijskast gezet.’’

Als het in Rottterdam kan, moet het ook elders kunnen

Toch bleef het kriebelen. Van Tilburg: ”Mijn droom is nog steeds dat in 2020 elke stad en regio in Nederland zijn eigen kinderkrant heeft. Als het in Rotterdam kan, moet het ook elders kunnen. Maar alles in eigen handen houden en een grote organisatie bouwen met franchisenemers eronder, is niet ideaal. Toen ben ik met hoofdredacteur Suzanne gaan brainstormen. We hebben een prototype voor de kinderkrant, we hebben handleidingen, we hebben ontzettend veel ervaring. Hoe kunnen we dat alles delen? Zo kwamen we op het idee voor een opleiding.”

Succesformule delen

Samen ontwikkelden ze een programma van tien modules. ”Daarin gaan we in op het verdienmodel, onze maatschappelijke doelstellingen, de inhoud van de krant en hoe je kinderen aanspreekt. We laten alles zien.” De kosten voor de opleiding zijn 15.000 euro. Daarbij zit ook een licentie voor het gebruik van de merknaam en de huisstijl. Na de opleiding kunnen de deelnemers zelfstandig verder met hun eigen kinderkrant in hun eigen stad of regio.

Van Tilburg en Huig mikken met de opleiding op zelfstandigen, studenten of net-afgestudeerden en vertegenwoordigers van organisaties als gemeenten en regionale kranten. ”We kijken nog naar de mogelijkheden voor bijvoorbeeld een starterssubsidie.”

Meer kinderkranten is alleen maar goed

Hun succesformule delen vinden ze spannend. ”Maar we vinden dit te belangrijk om alle kennis voor onszelf te houden. We zien het effect dat Jong010 in Rotterdam heeft. Kinderen raken meer betrokken bij hun wijk en stad, maken kennis met de journalistiek, worden uitgedaagd om hun mening te vormen en het is ook nog goed voor hun taalontwikkeling en leesplezier. Meer kinderkranten is alleen maar goed.”

Foto door Kimberly Gomes

 

Deel dit artikel:

Over Esther Van der Meer

Esther van der Meer studeerde Nederlands en Journalistiek in Groningen. Ze werkte tien jaar bij Dagblad van het Noorden en geeft nu les aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Reageer

  • Interessant model, je vraagt je af of “zelfstandigen, studenten of net-afgestudeerden” doorgaans degenen zijn die 15k kunnen neerleggen (zeker die laatsten..) en wat houdt die opleiding nu in… ?