Project

Team Accelerator 2019

Hard//hoofd

Hard//Hoofd brengt maatschappelijke en culturele ontwikkelingen onder de aandacht door middel van woord, beeld en geluid. Jong van geest en intelligent; het verbaast zich, is kritisch en vraagt door. Helaas ziet Hard//Hoofd een structurele daling van het aantal lezers. Tijdens de Accelerator gaan ze uitzoeken hoe ze hun lezers kunnen behouden en hoe ze het verkeer naar hun site kunnen verbeteren.

Foto: team Hard//hoofd, door A.M. Minnaard Fotografie

Lees hier hoe het Hard//hoofd is vergaan tijdens de Accelerator 2019

Hard//hoofd draait op vrijwilligers, maar moet wel betalen voor het kantoor en website-onderhoud. Om dit te kunnen blijven doen ­– en misschien vrijwilligers te kunnen gaan belonen – zoekt het naar (vaste) donateurs. ‘Behalve mensen overtuigen om ons te steunen, willen we ook ons publiek vergroten’, vertelt uitgever Mark de Boorder. Een idee om dit te bereiken was het optimaliseren van de site: ‘De oude site was mooi ontworpen, maar hierdoor werd de inhoud minder duidelijk. Terwijl de inhoud juist belangrijker moet zijn dan de site.’

Uit de experimenten in de Accelerator bleek dat de site inderdaad beter anders kon worden ingericht om meer donateurs te werven, maar ook dat dit niet dé manier was: ‘We hebben veel gesprekken met lezers gevoerd, waarin we ontdekten dat mensen ons, buiten de inhoud ook lezen voor het gevoel. We zijn een plek die jonge makers de ruimte geeft, waar ze kunnen experimenteren en onderuit kunnen gaan. Die plekken zijn er weinig in de samenleving. Mensen voelen zich hierdoor aangesproken en willen zich aansluiten, maar ze willen ons ook ontmoeten.’

Met bovenstaande les in het achterhoofd is Hard//hoofd de kernboodschap meer gaan uitdragen in campagnes, maar richt het zich ook meer op het organiseren van evenementen. ‘Daar willen we mensen ook overtuigen om ons te steunen’, zegt De Boorder. Verder is na ‘droog geëxperimenteer met de plekken van knopjes’ recent een nieuwe website gelanceerd. ‘Eerst was deze desktop-first, nu is-ie meer gericht op mobiel. De inhoud komt beter tot zijn recht en het is duidelijker hoe je ons kan steunen.’

‘De werkdruk in de Accelerator is hoog, maar de methodiek daagt je uit om dingen te doen die buiten je comfortzone liggen. Door te leren over begrippen als de lifetime-value van een donateur (hoe lang iemand gemiddeld donateur zal blijven en wat dat oplevert, red.) zijn we veel ondernemender gaan denken, zonder dat dit impact heeft op de vrijheid van onze makers.’

Met deze gedachte wil De Boorder ook verder gaan na de Accelerator: ‘We gaan in ieder geval verder met het testen van onze website.’ Ook blikt hij vast vooruit naar het eerstvolgende evenement: ‘Daar wordt het kunstwerk bekend gemaakt dat onze donateurs krijgen. Het eerste exemplaar wordt uitgereikt aan een bekende persoon.’

Tekst: Sjors Hofstede