Challenge Masterclass 10: De puntjes op de i

In The Challenge maken jonge journalisten kans op 20.000 euro startsubsidie voor een vernieuwend journalistiek plan. Tijdens de laatste masterclass zetten de teams bij het ANP de puntjes op de i van hun pitch. “Volgende week mag er niks misgaan!”

Met nog precies een week te gaan, staat de avond van de tiende masterclass vooral in het teken van het perfectioneren van de presentaties waarmee de zes teams (De Beelddenker, Mappening, Playwall, The News Frontier, TMI en Unframed) het bestuur van het Stimuleringsfonds hopen te overtuigen. De drie teams die daarin slagen, krijgen met 20.000 euro per start-up een flink startkapitaal in handen.

Goede journalistiek moet leiden tot harde euro’s, zo simpel is het

ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen, die de avond opent met een rondleiding over de nieuwsvloer, kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat de deelnemers vooral goed nadenken over hun verdienmodel. “Jullie zullen me vanavond zeker drie keer de term euro’s horen gebruiken. Dat doe ik vooral omdat jonge journalisten vaak niet genoeg beseffen hoe belangrijk die zijn”, begint hij. De start-ups hebben allemaal prijzenswaardige, vernieuwende invalshoeken die de maatschappij verrijken, maar, zo luidt de wel erg zakelijke bottom line van de ANP-baas, “goede journalistiek moet uiteindelijk leiden tot harde euro’s, zo simpel is het.” Nadat Van Lingen de deelnemers heeft achtergelaten in de boardroom van het ANP, neemt coach Bart Brouwers het woord. Volgens hem moeten de jonge, idealistische ondernemers in spe zich niet laten afschrikken door alle nadruk op winst (“hij zei niet drie, maar eerder dertig keer euro’s”), maar is het wel een feit dat commercie steeds belangrijker wordt in de journalistiek. Dat dienen de teams dus goed in de oren te knopen, of ze nou wel of niet met de subsidie aan de haal gaan.

Opbouwende kritiek

Met deze kennis in het achterhoofd is het tijd voor de laatste keer proef-pitchen, althans, de laatste keer onder toeziend oog van Brouwers en de concurrenten. Die laatsten benaderen elkaar eerder als teamgenoten dan als tegenstanders voor wier neus volgende week 20.000 euro weggegrist moet worden. Ondanks wat technische problemen, waarvan de meeste uiteindelijk opgelost kunnen worden via bestandsuitwisselingsprogramma Airdrop, blijkt dat de teams stuk voor stuk kunnen vertrouwen op een grafisch ijzersterke presentatie. Brouwers benadrukt meerdere malen zijn tevredenheid over de – vooral door Mappening en The News Frontier – geboekte vooruitgang ten opzichte van de vorige pitchronde. Toch schroomt de hoogleraar van de Groninger universiteit ook niet om zijn pupillen kritiek te geven – alles om ze zo goed mogelijk klaar te stomen voor het moment van de waarheid.

masterclass 10 - anp 5

Ook de gast van de avond, José de Vries van het innovatielab van de NOS, voorziet de teams tussendoor af en toe van een kritische of positieve noot. Zo valt het haar op dat de vloggers van TMI – snel nieuws voor de smartphonegeneratie van 15 tot 20 jaar – een gelikte presentatie leverden, maar tegelijkertijd blijft ze met vragen zitten. “Ik zie bij jullie heel veel uitleg over het hóe, maar erg weinig over het wát. Laat een stukje zien van een van jullie vlogs, want de jury ziet graag een concreet voorbeeld.” Als afsluiting van de avond en daarmee de reeks masterclasses vertelt De Vries over haar werkzaamheden bij het lab van de NOS, waar ze naar hartenlust mag experimenteren met nieuwe media als Instagram en Snapchat, bij jongeren in toenemende mate vervangers voor het achtuurjournaal. De NOS heeft aan innovatiemogelijkheden geen gebrek, waarbij het helpt dat De Vries kan werken volgens het principe van trial and error: ze probeert van alles, waarbij het geen probleem is als er eens iets niet uit de verf komt.

Werk aan de winkel

Voor fouten is volgende week tijdens The Challenge absoluut geen plaats, maar powerpointpresentaties, laptops en beamers zijn soms ondoorgrondelijk. “Mocht je video volgende week onverhoopt weer niet werken, dan moet je je daar op een professionele manier overheen zetten. Dat lukte nu niet, ik vond je niet erg serieus overkomen”, sprak Brouwers duidelijke taal na een wat stroeve presentatie van De Beelddenker. Hoewel alle teams kunnen rekenen op lovende kritieken van zowel hun nestor als hun concurrenten, wordt duidelijk dat er nog werk aan de winkel is voor de finale. Spreken met een briefje in de hand, een filmpje dat niet goed aansluit bij de boodschap, een stroeve wisselwerking tussen twee sprekers, te snel of enthousiast, of juist te monotoon praten: er zal de komende dagen nog genoeg gepitcht worden aan vrienden en familie om de jury omver te blazen tijdens de finale, op woensdag 16 maart in het Utrechtse Centrum voor de Kunsten.

Over Matthijs Van Schie

Met een open vizier aan het begin van een (hopelijk succesvolle) journalistieke loopbaan. Studeerde Geschiedenis en Internationale Betrekkingen in Rotterdam. Schrijft graag over alles wat er toe doet in binnen- en buitenland, van (internationale) politiek tot horeca en van sport tot onderwijs.

Reageer

Geef een reactie

*