Albertine Piels: 'Ik hoop dat het hijgerige van journalistiek een beetje wordt getemperd'

Nieuws |

‘Ik geloof er heilig in dat 2018 het jaar wordt van audience first. Wij werken over de hele wereld, van Praag tot Haïti en van Colombia tot Zuid-Afrika en het is een trend die ik overal zie. De afgelopen jaren is de focus van media verschoven: eerst lag die op adverteerders, nu op het publiek.

Wat is je publiek?

‘Als je, als mediabedrijf, het publiek voorop stelt, is het belangrijk dat je het ook echt leert kennen. Ik vraag vaak aan hoofdredacteuren of journalisten wie hun publiek vormen. Iets te vaak is het antwoord dan ‘iedereen’ of ‘iedereen tussen de 15 en 85’. Het maakt nogal wat uit of je iets voor een 15-jarige of een 85-jarige maakt. Google Analytics is inmiddels wel overal aanwezig, soms zelfs op een scherm midden op de redactievloer, maar ik heb het idee dat het verkennen van je publiek een stuk beter kan.
‘Praat bijvoorbeeld regelmatig met je publiek. Waarom zou je als redactie niet eens per week bij de lunch een lezer of kijker uitnodigen en daarmee in gesprek gaan? Het hoeft niet direct een representatief wetenschappelijk onderzoek te zijn, begin eerst eens met een kop koffie en een gesprek. Leer een beetje over de dag van je lezer of kijker, hoe ziet die eruit? Op welke momenten heb je als medium een kans om wat mooie verhalen aan hem te presenteren? Ik ben er ook van overtuigd dat het publiek kwaliteit kan waarderen. Natuurlijk willen mensen af en toe lekker kattenvideo’s bekijken, maar als de verkiezingen in Amerika iets duidelijk hebben gemaakt, is het dat mensen op zoek zijn naar kwaliteit en daarvoor willen betalen.

Journalisten zullen moeten samenwerken met mensen die het digitale leven beter snappen

‘Ik hoop dat het hijgerige wat journalistiek weleens heeft een beetje wordt getemperd. Journalisten vertonen vaak copy-paste-gedrag, we herkauwen nieuws dat op andere platformen al te vinden is. Ik heb het idee dat we de afgelopen jaren geprobeerd hebben een soort nieuwsjunkies van iedereen te maken. Journalisten vuren een enorme hoeveelheid informatie af op de maatschappij, proberen je zo vaak mogelijk naar hun website toe te laten komen. Die praktijk is gebaseerd op het halen van zoveel mogelijk kliks, gedreven door adverteerders. Als we in plaats van adverteerders het publiek centraal stellen, hoop ik dat we meer tijd en energie steken in kwaliteit: onderzoek doen, grote nieuwsonderwerpen brengen.

Communiceren met developers

‘Het is ook uitermate belangrijk dat er meer samenwerking komt tussen verschillende disciplines op redacties. De newsroom developer doet inmiddels zijn intrede, bijvoorbeeld bij The Guardian, The New York Times, The Washington Post, maar ook bij de Volkskrant en De Standaard. Daar gaan er nog meer van komen in 2018. Maar journalisten moeten wel met hen leren communiceren. Ik zie op redacties vaak nog een eilandje met journalisten, een eilandje met developers en een eilandje met designers. Het wordt steeds belangrijker om vanaf het allereerste begin van een productie met die drie samen aan tafel te gaan zitten. Hoe kunnen we dit idee, met deze inhoud, deze data, video, foto’s of wat dan ook het beste brengen? Als je in 2018 journalistiek wilt maken die past bij het digitale leven van je publiek, zul je moeten samenwerken met mensen die dat digitale leven beter snappen.’

Meer voorspellers
laatste tien

30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. Dit zijn de voorspellers.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.