Casper Sikkema: ‘Ik geloof in journalistiek die laat zien wat we met elkaar delen’

Casper Sikkema

Casper Sikkema is hoofdredacteur van VICE Nederland.

‘Wat ik denk en vooral hoop is dat ook diversiteit komend jaar hoog op de agenda zal staan. Niet alleen diversiteit in het personeelsbestand van mediabedrijven, maar ook in de manier waarop media de wereld laten zien. Ik heb een tijd in een gemixte wijk in Rotterdam gewoond. Ik vond het pijnlijk om te zien dat het zelfbeeld van mijn Marokkaanse buurjongen zo vaak een opdoffer kreeg. Hij zag zo weinig rolmodellen in de media. En dat geldt voor ongeveer alle mensen met een migratie-achtergrond. Zij zijn alleen onderdeel van negatieve verhalen, niet van positieve. Dat is dus een grote groep mensen die in de media geen recht wordt gedaan. De komende twee jaar zijn wij samen met RTL en NPO onderdeel van de coalitie ‘Beeldvorming in de media’ om stereotypering tegen te gaan en diversiteit te stimuleren.

Niet meer geloofwaardig

‘De komende tijd zal de journalistiek flink haar best moeten doen om vertrouwen terug te winnen en te vergroten. Kritische journalistiek wordt in diskrediet gebracht, in Amerika natuurlijk door Trump, maar ook in Europa. Tegelijkertijd zien we dat mensen geen abonnement op een krant meer willen, zeker jonge mensen niet. Blijkbaar is de journalistiek voor steeds meer mensen niet meer geloofwaardig of niet meer belangrijk genoeg. Daar verandering in aanbrengen zal hoog op de agenda moeten staan van journalisten.

Meer samenwerken

‘Mediabedrijven zien elkaar als concurrenten. We zijn veel met elkaar aan het vechten en proberen allemaal zelf het wiel uit te vinden. Allemaal willen we groeien ten koste van elkaar, in termen van traffic en unieke bezoekers. Die houding gaat ten koste van de consument, want groei levert niet per se betere verhalen op. Ik hoop juist op meer samenwerking in plaats van concurrentie-gedreven denken. Het bevorderen van geïnformeerd burgerschap en daarmee het waarborgen van de democratie is een belangrijke rol van kwaliteitsjournalistiek. Ik denk dat wij onze krachten kunnen bundelen met andere media maar ook met organisaties die dezelfde doelgroep of hetzelfde doel hebben.

Opiniërende journalistiek drijft mensen uit elkaar, doordat het benadrukt hoe we van elkaar verschillen

‘We hebben een campagne gemaakt over seksuele straatintimidatie in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Het is een onderwerp waaraan wij al langer aandacht besteden en dat voor de gemeente ook hoog op de agenda staat. Door samen te werken hebben we onze impact kunnen vergroten. Samenwerking kan je nieuwe inzichten geven. Soms is het ook financieel interessant. En betere verhalen dragen weer bij aan je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.

Zorgelijke ontwikkeling

‘Wat journalistiek in 2018 niet meer moet doen is populisme aanwakkeren of cultuuroorlogen aanstichten. Opiniërende journalistiek drijft mensen uit elkaar doordat het benadrukt hoe we van elkaar verschillen. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. Ik geloof juist in journalistiek die laat zien dat we ook dingen met elkaar delen. Na de afschuwelijke aanslag op Charlie Hebdo zetten onze Duitse collega’s bijvoorbeeld een imam, een pastoor en een rabbi bij elkaar om te praten over humor. Waar je ook in gelooft, waar je ook vandaan komt, welke maatschappelijke oriëntatie je ook hebt, humor is een element dat overal aanwezig is in onze samenleving.

‘Ik pleit echt niet voor een dagelijkse goednieuwsshow, je moet absoluut kritisch zijn op de macht en tegels lichten. Maar in plaats van heel veel verhalen publiceren over wat mensen anders maakt, qua identiteit, religie of etniciteit, zou ik heel graag zien dat gedeelde elementen meer belicht worden.’

Meer voorspellers
laatste tien

30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. Dit zijn de voorspellers.

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*