Merijn Henfling: ‘Op YouTube liggen kansen voor uitgevers’

Merijn Henfling

Merijn Henfling (40) is oud-chef van PS v/d Week (Het Parool) en LINDAnieuws. Nu helpt hij uitgevers en bedrijven met hun online strategie. Waar liggen volgens hem de kansen voor uitgevers in 2019?

‘Volgend jaar verwacht ik dat niche-platforms en fansites sterker worden. In Amerika heb je bijvoorbeeld Patreon, waar fans makers betalen voor hun creaties. Nu worden dit soort sites nog vooral gebruikt door muzikanten, podcasters, vloggers, tv-makers en pornosterren.

Ik snap eigenlijk niet waarom er nog geen Nederlandse journalisten zijn opgestaan die een fansite gebruiken om hun brood mee te verdienen. Een politiek verslaggever zou een site kunnen starten voor politieke junkies. Met duizend fans die allemaal een paar euro betalen, kan hij er al van leven. Of denk aan grote namen als Bas Heijne of Youp van ’t Hek, die zouden dat ook gemakkelijk kunnen doen. Ze zitten nu nog vast aan klassieke media-uitgevers, maar dat kan verschuiven. Misschien is 2019 te vroeg, maar het gaat gebeuren.

Gay-niche

Ik ben gay, en in mijn eigen niche mis ik goede journalistiek. Terwijl ik denk dat er een grote internationale markt voor is. Er bestaan verschillende sites met showbizz-nieuwtjes, maar ik vind het jammer dat er geen internationaal platform is waar je goede stukken kunt vinden. Ik wil daar online wel voor betalen. Je hebt Them, van Condé Nast, maar dat vind ik heel politiek correct. Ze nemen zichzelf veel te serieus, waarom niet eens een harde grap maken? Er mag best af en toe iemand boos worden.

Een tof voorbeeld is Anne+, een YouTube-serie over het liefdesleven van de lesbische twintiger Anne in de grote stad. De makers waren van tevoren niet zo bekend, maar hadden een goed verhaal en een sterke trailer. Met crowdfunding bouwden ze een actieve fan base op. Nu is het er gewoon. Vijf jaar geleden was dit niet gebeurd. De serie is ook nog te zien op tv, maar hun YouTube-kanaal is belangrijker. Dit soort initiatieven vind ik hoopvol en inspirerend.

Media-uitgevers moeten zich meer op YouTube gaan richten, het is de grootste zoekmachine na Google

Sowieso blijft YouTube groeien. Ook tv-formats hebben succes op YouTube, we zijn het stadium van de vloggers voorbij. Met beperktere middelen heb je tegenwoordig al impact, als je het goed doet. Neem nou de online serie Jachtseizoen op het YouTube-kanaal StukTV. Die trekt met een aflevering in één week twee miljoen kijkers, en soms rolt het daarna nog door naar een totaal van vier miljoen. Dat is vergelijkbaar met een programma als The Voice. Ze zijn nu gekocht door Talpa, maar eigenlijk zou je met zo’n platform kunnen doorgroeien, bijvoorbeeld door je diehard fans op YouTube te laten betalen.

Meebewegen met het publiek

Het gevaar blijft dat je afhankelijk wordt van een platform, of het nou YouTube, Facebook of Instagram is. Maar het voordeel van YouTube is dat mensen actief op zoek gaan naar onderwerpen, ze zijn echt geïnteresseerd. Dat is voor media prettiger dan een tijdlijn waar mensen ‘toevallig’ iets voorbij zien komen, afhankelijk van de knoppen waaraan Facebook draait. YouTube is de grootste zoekmachine na Google. Mensen zoeken naar er tutorials of nuttige informatie, maar ook naar breaking news. Daar liggen kansen voor uitgevers. Als medium moet je sowieso meebewegen naar de platforms waar je publiek zit. En risico’s spreiden, natuurlijk.’

Illustratie door Rosanne van Leusden

Meer voorspellers

Hoe ziet de journalistiek van 2019 eruit? Voor de tweede keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2019 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.