Tim de Gier: ‘Ik zou het vet vinden als veel meer journalisten podcasts gaan maken’

Tim de Gier

Tim de Gier is oprichter van podcastplatform Dag en Nacht en redacteur Boeken bij NRC

‘2018 wordt het jaar van de loyale luisteraar. De podcast is een superinteressante vorm voor journalistiek. De groep luisteraars is relatief klein, soms tienduizend per podcast, maar die mensen zijn allemaal heel erg betrokken. Ze luisteren de hele aflevering, ze laten zien dat ze meeleven door te reageren, ze raden andere mensen de podcast aan en ze luisteren oude afleveringen terug. We kunnen zien dat 70 procent van de luisteraantallen niet zit in de laatste aflevering van onze podcasts, maar in de afleveringen ervoor. Ik zou het erg vet vinden als heel veel meer journalisten podcasts gaan maken volgend jaar.

Bijzondere rol in het leven

‘Podcasts maken is een goede methode om anders na te denken over de band met je publiek. Ik hoop dat journalisten dat in het algemeen meer gaan doen volgend jaar. Media zijn al jaren gewend te optimaliseren voor zoveel mogelijk traffic op een site, dat er zoveel mogelijk mensen langskomen, dat ze zo lang mogelijk blijven. Maar je wilt eigenlijk als medium een bijzondere rol spelen in het leven van je publiek. In feite wil je dat lezers veel vertrouwen hebben in je merknaam en dat ze er een hoop plezier aan beleven.

Ik hoop dat er meer programma’s komen zoals #BOOS van Tim Hofman

‘Ook nieuwsbrieven worden door heel veel mensen gebruikt om meer traffic te genereren naar hun site. Dat vind ik best wel een saaie methode. Wat me interessant lijkt en wat ik denk dat steeds meer gaat gebeuren, is dat nieuwsbrieven aparte merken worden. Nieuwsbrieven waarin redactioneel iets interessants wordt gedaan, die niet gebruikt worden als marketing. Bijvoorbeeld Politico Playbook. Daarbij is het niet per se de bedoeling dat iedereen op linkjes gaat klikken, mensen kunnen de nieuwsbrief gewoon lezen als artikel.

Belachelijke hype

‘Nepnieuws vind ik echt een belachelijke hype. Iedereen is helemaal overstuur over nepnieuws, op basis van het idee dat Trump verkozen is door een groot misverstand. Dat allemaal mensen verkeerd zijn geïnformeerd en daarom op Trump hebben gestemd. Ten eerste denk ik dat Trump geen misverstand is, maar dat een heleboel mensen gewoon bij zinnen waren toen ze op hem stemden. En ten tweede denk ik dat nepnieuws al jaren bestaat. Op internetforums, Reddit of 4chan krijgen mensen al tijden ontzettend veel bullshit te verteren, zonder daar grote consequenties aan te verbinden. Ik geloof wel dat nepnieuws een factor is, maar niet groter dan tien jaar geleden.

‘De discussie over nepnieuws zal volgend jaar nog wel doorgaan. Ik denk niet dat er een technische oplossing voor gaat komen. Algoritmes die nepnieuws filteren? Daar geloof ik niet in. Wat ik wel een mooie oplossing zou vinden is dat we in plaats van nepnieuws markeren een speciaal keurmerk maken voor journalistieke titels met een grote reputatie of lange geschiedenis. Dat je daaraan kunt zien dat ze geen nepnieuws brengen.

Lullig vloggers nadoen

‘Ik hoop dat er meer programma’s komen zoals #BOOS van Tim Hofman, een BNN-serie die alleen online wordt uitgezonden. Ik denk echt dat dat een heel goede vorm is. Het ziet er mooi uit, het is goed opgenomen, met een goede presentator, er zitten special effects in, artwork. Het tegenovergestelde vind ik de formatievlog van die drie parlementair journalisten. Dat is gewoon een beetje lullig vloggers nadoen, vloggers belachelijk maken. En jezelf dus ook. Tim Hofman neemt het, met al z’n meligheid, tenminste wel serieus wat hij maakt. Hij gaat op een missie, wil misstanden uitzoeken, mensen confronteren. Eigenlijk is het een soort onderzoeksjournalistiek.’

Illustratie: Merlijn van Bijsterveld 

De voorspellers
30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. 

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*