BuzzFeed en Vice halen minder omzet dan verwacht

Kantoor Buzzfeed in Los Angeles

Sites die draaien op advertentieomzet hebben het moeilijk, bericht The Wall Street Journal. Google en Facebook trekken steeds meer adverteerders weg.

Gaat BuzzFeed in 2018 nog wel naar de beurs? Een publicatie in The Wall Street Journal heeft speculaties daarover flink aangewakkerd. De zakenkrant meldt namelijk dat de omzet van BuzzFeed in 2017 15 tot 20 procent lager wordt dan de 350 miljoen dollar waar rekening mee gehouden is.

Ook bij Vice Media loopt het niet helemaal lekker. Het omzetdoel daar – 800 miljoen dollar – zou ook niet gehaald worden. Mashable, een populaire site met nieuws over tech en popcultuur, is deze week verkocht aan uitgever Ziff Davis voor 50 miljoen aan, een fractie van het bedrijf vorig jaar waard was (250 miljoen).

Groeiende macht Google en Facebook

Kommer en kwel dus bij sites die het moeten hebben van advertentieomzet door middel van display ads en branded content. Volgens The Wall Street Journal zijn de media slachtoffer van de groeiende macht van Google en Facebook, die een steeds grotere grip krijgen op de online advertentiemarkt.

Dat de twee techgiganten ook in Nederland steeds meer stuivers weggrijpen van contentmakers is aannemelijk, al ontbreken cijfers.

Foto: (c) Flickr.com / Anthony Quintano

Over Ernst-Jan Hamel

Ernst-Jan Hamel is freelance journalist en docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*