Facebook heeft moeite om greep te krijgen op nepnieuws

gerelateerde artikelen

Met hulp van externe factcheckers probeert Facebook de stroom van nepnieuws op hun platform te bedwingen, maar de inspanningen zijn niet genoeg; slechts een kleine fractie van het totale nepnieuws wordt ondervangen.

Dat schrijft Bloomberg. Op basis van screenshots en interviews met factcheckers, stellen ze dat het huidige fact-checking proces  te moeizaam en inefficiënt is. Nepnieuws wordt op dit moment handmatig gemarkeerd door externe factcheckers, zij geven aan dat er te weinig tijd is om al het nepnieuws handmatig te markeren. Ook zijn meerdere factcheckers soms tegelijkertijd bezig met hetzelfde artikel. Hierdoor is het onmogelijk om de groei en verspreiding van nepnieuws een halt toe te roepen.

Facebook laat in een verklaring aan Bloomberg weten dat er inderdaad nog geen gouden oplossing is om nepnieuws te bestrijden. Wel stelt het bedrijf dat de handmatige wijze waarop nepnieuws wordt aangepakt moet bijdragen aan een verbeterd algoritme, dat ervoor moet zorgen dat patronen van nepnieuws makkelijker automatisch worden herkend, zelfs voordat gebruikers deze markeren.

Eerder deze week maakte Facebook bekend dat er de afgelopen twee jaar ongeveer 80 duizend Russische advertenties op het medium zijn geplaatst, met als doel de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. Zo’n 126 miljoen Amerikanen zagen deze advertenties.

Lees ook: ‘Nepnieuwslabels op Facebook werken niet’

Deel dit artikel:

Over Dirck De Kleer

Dirck de Kleer is freelance schrijver en onderzoeker. Hij rondt in 2018 een master Media en Journalistiek af aan de Erasmus Universiteit en ambieert hieraan vervolg te geven met een master Politieke Wetenschappen in de Verenigde Staten.

Reageer