FD en BNR starten met dagelijkse podcast ‘Newsroom’

'Newsroom' nieuwe dagelijkse podcast van FD en BNR

De nieuwe podcast ‘Newsroom’ is vanaf maandag 8 januari dagelijks beschikbaar rond het middaguur. FD- en BNR-journalisten behandelen de belangrijkste verhalen van de dag.

BNR Nieuwsradio en het Financieele Dagblad starten vandaag met een nieuwe dagelijkse podcast genaamd ‘Newsroom’. Roos Abelman presenteert de podcast, die ongeveer 20 minuten zal duren. ‘Newsroom’ is rond het middaguur beschikbaar via iTunes, Spotify en de BNR-app.

Journalisten over hun werkwijze

De podcast behandelt de drie grootste verhalen van de dag met journalisten van het FD en BNR en biedt verdieping en achtergrondenbij de onderwerpen. ‘De naam ‘Newsroom’ zegt het eigenlijk al, Roos Abelman loopt met de microfoon over de redactievloer en zoekt de journalisten op die de verhalen hebben geschreven,’ legt BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich uit. De journalisten zullen vertellen over het verhaal en over hun werkwijze. Er komen geen externe gasten aan bod.

FD-lezers en BNR-luisteraars zijn primair de doelgroep. ‘Newsroom’ is volgens Fröhlich een extra service in de middag. In de ochtend verschijnt het FD en is er de actualiteitenuitzending van BNR. ‘En als we het ’s ochtends vroeg zouden doen, mis je toch een hoop van wat er nog gebeurt in de ochtend,’ zegt Fröhlich. De nadruk ligt op financieel-economische onderwerpen en nieuws over innovatie en mobiliteit. Fröhlich denkt dat deze onderwerpen ook voor een groter en breder publiek interessant zijn. ‘Het wordt geen high brow financiële podcast.’

Geïnspireerd door The Daily

Over het aantal luisteraars kan Fröhlich nog weinig zeggen. Hij wil de makers de tijd gunnen om langzaam bereik op te bouwen en te schaven aan de inhoud. ‘Ik zou het geweldig vinden als we dagelijks een paar duizend mensen kunnen bereiken.’ Het idee voor de dagelijkse podcast is geïnspireerd door The Daily van The New York Times, die Fröhlich erg succesvol vindt. ‘Ik zou me daar niet aan durven spiegelen hoor. Maar we gaan kijken in hoeverre Nederland rijp is voor zo’n podcast.’

Lees ook: 750.00 luisteraars voor New York Times-podcast The Daily

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*