Google bezorgt uitgevers meer siteverkeer, neemt stokje over van Facebook

amp

Het bereik van Amerikaanse nieuwssites is in de laatste twaalf maanden sterk gegroeid dankzij toenemend mobiel bezoek, en dan vooral via Google.

Dat blijkt uit cijfers van Chartbeat, een analysetool voor sitebezoek. Volgens die cijfers is het aantal pageviews dat (van Chartbeat gebruikmakende) nieuwsmedia via Google AMP vergaren verdubbeld van 400 naar ruim 800 miljoen.

Google ziet het zitten met nieuws, blijkt uit uitspraken van senior vice president Kent Walker op technologiesite Axios. Het bedrijf wil er ‘vol op en besteedt naar eigen zeggen veel tijd aan het finetunen van de Accelerated Mobile Pages-techniek, die nieuwsartikelen sneller doet laden. Deze week lanceerde Google nog de aanvullende, Snapchat-achtige functionaliteit AMP Stories.

Facebook

Bij Facebook gebeurt het omgekeerde: het platform kondigde vorige maand aan het nieuwsgehalte op het platform terug te schroeven ten faveure van posts van vrienden. Uit metingen van analysetool Parse.ly in november 2017 valt op te maken dat Facebooks al ruim voor die beslissing in hoog tempo minder waardevol werd voor uitgevers. Iets meer dan een kwart van alle ‘referral traffic’ komt ervandaan, tegen ruim 43 procent vanuit Google. Begin 2017 waren de rollen nog omgedraaid.

En ook Twitter wordt een steeds belangrijkere bron van doorverwijzingen, liet BuzzFeed onlangs zien. Ook Instagram heeft de aandacht – er zijn zelfs media die influencers inschakelen om mensen naar hun site te sluizen.

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*