Snapchat-gebruikers: app vergroot geloofwaardigheid media en journalisten

snapchat-1360003_1280

Dat vindt de helft van de Amerikaanse Snapchatters die media en journalisten volgen, blijkt uit onderzoek. Een kwart zegt dat Snapchat geloofwaardigheid van media en journalisten juist schaadt.

Snapchat-gebruikers die nieuwsorganisaties en journalisten volgen, vinden dat Snapchat de geloofwaardigheid van deze organisaties en personen vergroot. Dat blijkt uit onderzoek van Engaging News Project en Knight Foundation onder 977 Snapchatters in Amerika in aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2016.

Een derde van alle respondenten volgt nieuwsorganisaties of politici via Snapchat. Op de vraag naar geloofwaardigheid van media antwoordde 46 procent van die groep dat Snapchat bijdraagt aan geloofwaardigheid. Op dezelfde vraag met betrekking tot journalisten vond zelfs 50 procent dat Snapchat helpt voor geloofwaardigheid. Een kwart van de Snapchatters vindt dat de app geen invloed had op de geloofwaardigheid en een kwart vond juist dat het de geloofwaardigheid schaadde.

Het gevoel van direct in contact staan met een journalist of medium kan een verklaring zijn voor het resultaat. Een tweet of een foto creëert mogelijk meer afstand dan een live video. In ieder geval nuanceert het onderzoek eerdere bevindingen dat informatie op sociale media per definitie laag scoort op geloofwaardigheid. “It also shows that there is potential for Snapchat and other social apps to think more about the role they can play in helping their users become more civically engaged”, aldus Knight Foundation.

Lees ook: Le Monde leert jongeren via Snapchat nepnieuws herkennen 

Deel dit artikel:

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer