AT5 brengt lokaal nieuws voor en door jongeren op YouTube
Nieuws |Wat gaan jullie doen?
Nieuws brengen voor en door jongeren (12-18 jaar). Lokaal nieuws dat aansluit bij belevingswereld van jongeren. Samen met de doelgroep zoeken we de juiste ’toon’ en de juiste berichten. Door deze werkwijze kunnen we deze doelgroep ook bereiken met ‘grotere’ onderwerpen zoals de verkiezingen of de discussie rondom persvrijheid.
Hoe gaan jullie dat aanpakken?
We werken in twee parallelle trajecten: a. een enquête (N=380) waarin we heel specifiek de doelgroep ondervragen hoe zij ‘groot’ nieuws tot zich willen nemen (vorm en welk medium). Hier werken we nauw samen met twee scholen. b. Het samenstellen van een focusgroep; een representatieve groep van ongeveer vijftien jongeren uit de doelgroep. Zij starten met het maken van hun nieuws. Ze worden hierin begeleid door professionals van AT5.
Wat maakt jullie plan vernieuwend?
Nieuws uit de wereld van deze doelgroep bereikt niet of nauwelijks het AT5 Nieuws. Niet op tv en niet online. Dat moet veranderen. Jeugd heeft de toekomst, maar we weten niet wat ze doen en waar ze uithangen (virtueel). En een doel voor de langere termijn: doordat deze doelgroep meer eigen nieuws maakt en zo meer van elkaar te weten komt, moet dat op lange termijn leiden tot meer begrip en respect. Misschien heel idealistisch, maar we moeten het wel blijven proberen…
Hoe gaan jullie er geld mee verdienen?
Onze basis wordt een YouTube-kanaal. Werktitel: @FIVE. Ervan uitgaande dat dit een hit wordt, is het interessant voor adverteerders. Daarnaast komen er sponsorabele spin-offs. Denk aan een festivalagenda, de place to be deze zomer, muziektips, uitgaan, sportagenda, je eerste vakantie, voorlichting.
Jongeren zijn de heilige graal voor traditionele media. Iedereen wil ze bereiken, bijna niemand krijgt het voor elkaar. Wat gaan jullie anders doen?
Om te beginnen wil ik hier afrekenen met een hardnekkig misverstand. Het lijkt wel of iedereen elkaar nakakelt, maar niet weet waar het over gaat. Uit relevante onderzoeken en interviews die we hebben gedaan wordt in ieder geval mijn eerste hypothese (namelijk: jongeren zijn wél geïnteresseerd in nieuws) bevestigd. Jongeren zijn doorgaans goed op de hoogte en weten ook waar ze het nieuws moeten vinden. Punt is alleen dat hun nieuwsgaring zich afspeelt binnen de groep zelf en dat er geen cross-over is. Wat we willen is deze doelgroep een podium geven door het beste, leukste, verrassendste nieuws een plekje te geven op de mainstreamkanalen van AT5. En omgekeerd, we willen ook dat doelgroep met de grotere (lokale) onderwerpen aan de slag gaat zodat het lokale nieuws door een bredere groep wordt gezien.
Foto: Diverbo Idiomas
Lees ook: Zeventien pilots en prototypes kregen subsidie in het kader van de Regeling Journalistieke Innovatie